Aldi grootste stijger

Goedkope supermarkt ster in aardappelverkoop

8 Augustus 2016 - Redactie Boerenbusiness

Supermarkt-discounters Aldi en Lidl blijken een ster in het verkopen van vers fruit en groente. Dat is althans in het Verenigd Koninkrijk het geval. Vooral Aldi verkocht over het afgelopen jaar fors meer tafelaardappelen. En dat terwijl de totale markt afneemt. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

AHDB Potato, de Britse aardappelorganisatie, heeft de supermarktcijfers voor groente en fruit over de afgelopen twaalf maanden met elkaar vergeleken. Op tafelaardappelgebied scoren de Duitse discounters hoog, terwijl de grote Britse supermarkten juist steeds minder aardappelen verkopen.

33

procent

meer aardappelen verkocht Aldi in een jaar

De verkoop van groente en fruit is een speerpunt van de discounters om goedkope boodschappen aan te bieden. In het Verenigd Koninkrijk wordt daar veel promotie op gevoerd. Dat bepaalt het succes van de hogere verkopen in het aardappelsegment.


Terwijl het totale bedrag dat Britse consumenten aan boodschappen uitgeven – afhankelijk van de keten – op z’n best is gelijk gebleven, bij de grote Britse supermarkten, genieten Aldi en Lidl nog van groei. Over het afgelopen kwartaal 11,5 en 13,8 procent. Gezien het feit dat zij steeds meer vestigingen openen op het eiland lijkt hun populariteit alleen maar toe te nemen. Wordt alleen naar het groente en fruit segment gekeken, dan hebben klanten over de afgelopen twaalf maanden 16 procent meer uitgegeven, terwijl dat sectorbreed 12 procent was.

Tafelaardappelen zijn een belangrijk onderdeel van dit retailsegment. Hierin doet vooral Aldi goede zaken. Gemiddeld daalde de omzet 1 procent, terwijl Aldi maarliefst 30 procent meer omzette op aardappelgebied, in een jaar tijd. Het verkochte volume steeg in een jaar tijd met 33 procent.

Waar komt dat succes bij Aldi vandaan? Volgens AHDB zijn daar verschillende oorzaken voor te noemen. Het lukt de Duitse keten zeer goed om klanten aan te zetten meer aardappelen te kopen. Meer dan 60 procent van alle klanten koopt aardappelen, terwijl dat sectorbreed 51 procent is. Voor Lidl ‘slechts' 46 procent. Daarnaast heeft Aldi veel klanten uit de ‘lagere sociale klasse’ die meer aardappelen eten dan hoog opgeleide personen. Ook het aanbod is breder geworden. Daarmee wordt niet langer een compromis geleverd ten opzichte van de grote supermarkten.

Foto: JuliusKielaitis / Shutterstock.com

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden