Eigen foto

Nieuws Rebranding

Nieuwe naam Suiker Unie: Cosun Beet Company

2 Juli 2020 - Eric de Lijster - 29 reacties

Suiker Unie gaat Cosun Beet Company heten. Deze nieuwe naam is donderdagmiddag onthuld door CEO Paul Mesters op het hoofdkantoor in Dinteloord. De rebranding hoort volgens het onderdeel van Cosun bij de nieuwe strategie en koers van de ruim 100 jaar oude suikerproducent.

Volgens Mesters past de naam bij de veranderingen die het suikerconcern de laatste jaren heeft ondergaan. Na het verdwijnen van de Europese suikerquotering opereert de Cosun Beet Company meer en meer op de Europese en wereldmarkt. "De nieuwe strategie en naam spelen in op veranderende consumentenbehoeften en nieuwe marktkansen."

Zo'n 30 tot 40% van onze omzet behaalt het bedrijf in het buitenland, vervolgt Mesters. "We hebben een fabriek in het Duitse Anklam, waar we naast suiker bijvoorbeeld bioethanol produceren die we naar Nederland halen voor in desinfectiegels. We zijn de grootste producent van groen gas in Nederland. En we proberen de suikerbiet maximaal te verwaarden", vertelt Mesters. "Dan is het tijd voor een internationale naam."

Geen afvalstromen
Cosun Beet Company wil zich naast het produceren van suiker meer gaan profileren als leverancier van voedingsoplossingen. Naast suiker haalt het bedrijf ook voeding, diervoeding, eiwit uit bietenblad, biobased oplossingen en groene energie uit onder meer de suikerbiet. Het bedrijf wil groeien in deze richting. "Nu nog bestaat 80 tot 90% van onze omzet uit de verkoop van suiker. Over een jaar of 30 moet dat 50% zijn", aldus Mesters. 

De presentatie van de nieuwe naam en logo, die familie is van het nieuwe logo die moederbedrijf Cosun afgelopen winter heeft gepresenteerd, was door de gevolgen van het coronavirus een sobere aangelegenheid. Voor het aanpassen van de naam en logo op bijvoorbeeld de fabrieken, de vrachtwagens en andere uitingen trekt Cosun Beet Company. Mesters wilde desgevraagd niet exact aangeven hoeveel geld hiermee is gemoeid.

Zwarte cijfers
Mesters verwacht het lopende boekjaar, dat loopt tot en met 31 december, voor Cosun Beet Company winstgevend af te kunnen sluiten. De coronacrisis laat ook bij het suikerconcern haar sporen na, maar de CEO noemt de vraaguitval van ongeveer 10% acceptabel. Zeker met het oog op de uiterst penibele situatie waarin zusterbedrijf Aviko zich begeeft door het grotendeels wegvallen van de fritesmarkt. 

Wel baart de situatie op dit moment in de bietenteelt 2020 hem zorgen. Op de percelen door heel het land zijn grote verschillen te zien in de stand van het gewas. "Vooral heel schrijnend voor telers nu voor het derde jaar de pech hebben dat zij kampen met droogte." Voor een concrete uitspraak over de hoogte van de bietenoogst, vindt Mesters het te vroeg. "Maar nu al is duidelijk dat dit helaas niet de beste oogst is die wij gaan binnenhalen."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Eric de Lijster

Eric is lid van de redactie van Boerenbusiness. Als telg uit een akkerbouwfamilie stroomt het boerenbloed bij Eric door de aderen. Hij beschouwt zich als een generalist, maar wel met een voorliefde voor economie, trends, markten en marketing.
Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer
Reacties
29 reacties
Abonnee
Louis 2 Juli 2020
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10888101/nieuwe-naam-suiker-unie-cosun-beet-company]Nieuwe naam Suiker Unie: Cosun Beet Company[/url]
Je verzint t niet............!
Willem van Oranle 2 Juli 2020
Gezien de buitengewoon hoge bietenprijsverwachtingen, is het zeker een goede zet miljoenen uit te geven aan een andere naam en logo. CEO 's gaan graag internationaal. Leden vooral niet raadplegen. Die denken toch te provinciaals. Opstomen in de vaart der volkeren. Iets wat op traditie lijkt moet toch zeker verdwijnen. Nu een echt originele naam
Willem van Oranle 2 Juli 2020
Willem van Oranle schreef:
Gezien de buitengewoon hoge bietenprijsverwachtingen, is het zeker een goede zet miljoenen uit te geven aan een andere naam en logo. CEO 's gaan graag internationaal. Leden vooral niet raadplegen. Die denken toch te provinciaals. Opstomen in de vaart der volkeren. Iets wat op traditie lijkt moet toch zeker verdwijnen. Nu een echt originele naam
In het engels. Lekker internationaal gaan. En zeker met zo'n cliniclowns logo ga je de wereld wel veroveren.
hans 2 Juli 2020
We leven in een wereld van schijn en uiterlijk vertoon,
dingen als kwaliteit (niet voor onze producten, die eisen zijn er zeker!) en kennis van zaken doen er al lang niet meer toe.

Wat wil je ook wanneer scholen en universiteiten mensen uitspugen die niets kunnen, maar de doorstroming gebied dat mensen hun papiertje ontvangen.
Suikerbiet 2 Juli 2020
Knap dat je zo'n naam en logo bedenkt. Ons konijn heeft nog meer gevoel voor marketing.
Abonnee
Kraai 2 Juli 2020
In een tijd van crisis is het wel heel stom bedacht om hier tijd, energie en geld in te steken. Beter kun je dan kosten besparen en je energie in afzet steken.
hoezo 3 Juli 2020
logo en naam zijn het belangrijkste van je bedrijf als je de markt op wil. en je product wil verkopen. vooral wereldwijd.
hans 3 Juli 2020
hoezo schreef:
logo en naam zijn het belangrijkste van je bedrijf als je de markt op wil. en je product wil verkopen. vooral wereldwijd.
Zeker ook in "World on line" van onze Nina Brink getrapt??
JD 3 Juli 2020
Voortaan sturen we onze info naar het CBC inplaats van het CBS
hoezo 3 Juli 2020
hans schreef:
hoezo schreef:
logo en naam zijn het belangrijkste van je bedrijf als je de markt op wil. en je product wil verkopen. vooral wereldwijd.
Zeker ook in "World on line" van onze Nina Brink getrapt??
nee wel in McDonalds
hans 3 Juli 2020
hoezo schreef:
hans schreef:
hoezo schreef:
logo en naam zijn het belangrijkste van je bedrijf als je de markt op wil. en je product wil verkopen. vooral wereldwijd.
Zeker ook in "World on line" van onze Nina Brink getrapt??
nee wel in McDonalds
Hoe fout kun je zijn?
kikker 3 Juli 2020
welk kind heeft dit logo ontworpen?
Narcos 3 Juli 2020
kikker schreef:
welk kind heeft dit logo ontworpen?
Cliniclown
Abonnee
de teler 3 Juli 2020
Conclusie: Er zitten dus teveel mensen op kantoor bij onze coop. die zichzelf bezig houden en bestaansrecht willen verschaffen. En slappe bestuurders die dit niet de kop willen in drukken, want we zijn innovatief en happy met z''n allen, not.
Abonnee
euro 4 Juli 2020
waanzin om in deze tijd een nieuw logo te introduceren
corona of geen corona doe normaal ik zou wel in de vergadering willen horen wat dit gekost heeft ik schat zo in dat het met 1 miljoen niet is betaald.
waarschijnlijk zijn ze al bezig met de volgende opdracht
AVIKO potato company hopsa nog een paar euro's erachteraan
straks gaan er ontslagen vallen vanwege corona crisis
ga dit dan maar eens uitleggen
veldmedewerkers de laan uit bietenzaad online een coördinator die aan de andere kant van het land woont
ga vooral zo door zou ik zeggen luister vooral naar de achterban
ik ben echt pist off en die cliniclowns pet ligt al in de kliko
gerard 4 Juli 2020
door dit logo gaan ze geen kg meer suiker verkopen. zit wel weer een hoop vergader uren in die ze beter hadden kunnen gebruikt
zal wel een leuk feestje aan vast gezeten hebben
en dat met zo,n bietenprijs
leba 4 Juli 2020
Tja, in het engels, de taal die in de hele EU niet meer voorkomt...……..
peer 4 Juli 2020
de ieren mischien of spreken ze daar frans
Willem van Oranle 5 Juli 2020
Het ten grave dragen van de naam Suikerunie is misschien wel exemplarisch voor het verval van de suikerindustrie. Super innovatief, groener dan groen en bovendien circulair tot en met. Dat de teler achterblijft met wat over is, mag duidelijk zijn. Nu heeft iedere teler een CBC pet gekregen. Die was leeg. Straks mag de teler daar ook nog een bijdrage in doen.
nn 6 Juli 2020
Heb niet naar het logo gekeken, zal het petje even uit de klico halen.
Student 6 Juli 2020
Het maakt in principe niet uit welke je verandering je hier meldt, het is verandering dus slecht. Nog conservatiever dan de kerk.

De aandeelhouders zijn er zelf bij hoor, dus niet zeuren. Zeker niet met het rendement van de afgelopen jaren.
Willem van Oranle 6 Juli 2020
Student schreef:
Het maakt in principe niet uit welke je verandering je hier meldt, het is verandering dus slecht. Nog conservatiever dan de kerk.

De aandeelhouders zijn er zelf bij hoor, dus niet zeuren. Zeker niet met het rendement van de afgelopen jaren.
Misschien is het beter eerst je opleiding af te maken student. Wanneer je dan hebt geleerd wat rendement betekent, kun je dan weer reageren. Afgesproken? Veel succes met je opleiding.
Groetjes, Willem van Oranle
suikerklontje 6 Juli 2020
Achja, reken eens om wat die pet per ton geleverde biet kost.... Pet van €5? op bijvoorbeeld 1000 ton bieten...
Peter 7 Juli 2020
Pet van drie kwartjes lijkt het meer op. schraal ding.
JD 7 Juli 2020
Allemaal de pet terugsturen met beetje wisselgeld erin.Als dank voor de attentie en bijdrage voor de gemaakte kosten...
Willem van Oranle 7 Juli 2020
Epiloog:

Wanneer CEO's zonder historisch besef de dienst gaan uitmaken, met visioenen tot over 30 jaar, belooft dat niet veel goeds voor de toekomst.
Wanneer je groeiambities op dit moment prefereert boven crisismanagement, gaat het niet meer goedkomen.
De wereld om ons heen is sterk aan het veranderen, dan maak je een pas op de plaats.
Wie dan denkt met het verengelsen van je naam aan de crisis voorbij te gaan, gaat bedrogen uitkomen.
Ik zou graag positiever afsluiten......
Henk 8 Juli 2020
Als ze dan nog een fatsoenlijke pet opsturen, niet zo'n 100 bestellen pet, er 1000 voor krijgen. Waardeloos petje, kledinginzameling is er goed mee.
Abonnee
nopper 8 Juli 2020
ze zijn echt helemaal de weg kwijt bietenblad verzamelen hoe bedenk je het nog meer over dat land rijden we moeten nog meer tussenopslag hebben en er rijden nog meer vrachtwagens hebben ze trouwens het residu al onderzocht moet 4 keer spuiten tegen schimmels etc en die troep moet je dan op je gezicht smeren wat een verstand.
Willem van Oranle 8 Juli 2020
P.S.

Wanneer de consument het nieuwe logo van CBC gaat aanzien voor het veel gelijkende logo van Roundup ultimate dan zijn de rapen gaar.



U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Interview Arwin Bos (Cosun)

'Waterkwaliteit is bij Cosun een topprioriteit'

Nieuws Suikerbieten

Cosun draait eerste biobietencampagne dit jaar

Nieuws Agribusiness

Cosun stelt nieuwe financiële baas aan

Nieuws Ondernemen

Vreugdenhil stapt met Cosun in plantaardige melk

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden