Pootaardappelconcern Royal HZPC Group heeft boekjaar 2024/25 afgesloten met een wereldwijde omzet van meer dan €500 miljoen en een wereldwijd verkoopvolume van meer dan 1 miljoen ton pootgoed. Zowel HZPC als Stet kenden een sterk jaar, concludeert CEO Hans Huistra van Royal HZPC Group.
HZPC kondigde eerder dit jaar al aan dat er nieuwe verkooprecords aan zaten te komen. De wereldwijde verkoop van meer dan 1 miljoen ton pootgoed wordt een belangrijke mijlpaal genoemd. In combinatie met hogere prijzen is hierdoor de omzet gestegen naar €525 miljoen. Dat is €110 miljoen meer dan vorig jaar.
Volgens Huistra hebben HZPC en Stet in alle belangrijke markten groei gerealiseerd. "Zowel in Europa als in het Midden-Oosten, Noord-Afrika, Azië en Amerika zagen we hogere volumes en prijzen." De brutomarge steeg naar € 96,4 miljoen. Dankzij kostenbeheersing nam ook de nettowinst fors toe tot €17,1 miljoen, exclusief de kosten van het Connecting Growers-programma. Sinds oogst 2021 koopt HZPC ieder jaar certificaten op en schenkt deze aan actieve pootgoedtelers in de Europese Unie.
De telers profiteren direct van de financiële prestaties. Bovenop de eerder aangekondigde historisch hoge uitbetalingsprijzen betaalt het concern een dividenduitkering van €10,90 per certificaat, waarmee telers mede-eigenaar zijn van het concern. De waarde van het certificaat bedraagt volgens het handelsplatform €121,59.
Uitdagend nieuw seizoen
Het lopende boekjaar wordt uitdagend. Dat geldt met name voor vrije rassen, zegt Huistra. Hij wijst daarbij naar de prijsdaling op de vrije markten aan het einde van het vorige seizoen en de situatie op de Europese consumptieaardappelmarkten en enkele belangrijke exportmarkten. "Wij zijn tevreden over het afgelopen jaar, maar we blijven alert", verzekert de CEO van Royal HZPC Group.
HZPC ziet vooral nog groei in zijn nieuwe aardappelrassen. In het fritessegment groeien rassen als Quintera, Travolta, Invictus, Cardyma en Castor sterk. Bij chips doen Norman en verschillende Stet-rassen het goed. Voor de traditionele exportmarkten nemen Rashida en Panamera het voortouw, terwijl in het verssegment Libra en Brianna terrein winnen naast marktleider in Europa Colomba, die nog altijd blijft groeien.