De wereldwijde markt voor conservenvoeding groeit tussen 2012 en 2016 met 2.46 procent. Een van de belangrijkste factoren die bijdragen aan deze groei is de veranderende levensstijl van de consument. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeksbureau Research and Markets.
De vraag naar conserven zal in de nabije toekomst toenemen door een veranderende houding en levensstijl van de bevolking. Zo is de vergrijzende bevolking op zoek naar kleinere verpakkingen en voedingsmiddelen die gemakkelijk zijn te bereiden, omdat ze minder tijd in de keuken willen staan.
Ook consumenten tussen de 28 en 49 jaar maken een overstap naar ingeblikt voedsel. Reden is de toenemende werkdruk en druk op het ouderschap. De daling van de gemiddelde grootte van huishoudens in Noord-Amerika en Europa naar een of twee personen stimuleert de vraag naar conserven. Evenals de toegenomen participatie van vrouwen op de arbeidsmarkt.
In ontwikkelingslanden is de verhoogde levensstandaard van consumenten reden tot een verhoogd gebruik van conserven. Wel vormt de opkomst van laag geprijsde producten en private labels een uitdaging voor de mate van groei.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.