Zeven vragen aan Van Doorn

Veredelen op het scherp van de snede is must

25 September 2014 - Redactie Boerenbusiness

Twee agrarische kopstukken voeren vanaf half september dezelfde naam. Nickerson-Zwaan gaat verder als Hazera Seeds BV. De gezamenlijke strategie is groei. ‘Om als veredelingsbedrijf op het scherp van de snede mee te kunnen in de markt en liefst vooruit te lopen, is innoveren en investeren een must.’ Dat zegt marketingmanager Lando van Doorn op de dag van de opening van weer een nieuw R&D station. 

Komen we de oude naam niet meer tegen?
‘Nee, de oude naam gaat in ons land verdwijnen. In de hele Benelux zal je Nickerson-Zwaan niet meer tegenkomen. Op bepaalde markten in het buitenland wordt de naam waarschijnlijk wel gehandhaafd. De nieuwe merknaam is voort gekomen uit de samenvoeging van Nickerson-Zwaan en Hazera Genetics in 2008 door moederbedrijf de Limagrain Groep. Toen kwam de integratie op gang; het in elkaar schuiven van allerlei onderdelen was een behoorlijke klus. Zo had Hazera als leidende speler in het mediterrane gebied een sterke positie in korte dag uien, wij in extra lange dag uien. Hazera was een echte tomatenspecialist, maar had geen positie op de Noordwest-Europese markt voor kastomaten. Nu we één bedrijf zijn, kun je je markt vergroten.’

Waarom passen Nickerson-Zwaan en Hazera bij elkaar?
‘Hazera is al in 1939, voor het uitroepen van de staat Israel, opgericht. Het land moest worden opgebouwd en had onder een Arabische boycot een sterke eigen industrie nodig. Sindsdien groeide het bedrijf stormachtig en werd er een agribusinesssector met een hoog technologisch kennisniveau uit de woestijn gestampt. Een soortgelijke groei maakte ook Nederland door. Wij zien de combinatie van twee agrarische toplanden als een sterke basis. Hazera behoudt zowel in Nederland als in Israel een hoofdkantoor. Voor de zaadindustrie is dat de right place to be.’

De samenwerking duurt nu zes jaar. Wat heeft dat tot dusver gebracht?
‘Sinds 2008 boeken we een behoorlijke groei. De groeistrategie leverde tot nu toe dubbele cijfers op. Je kunt dus wel zeggen dat het een vruchtbare samenwerking is. Als bedrijf alleen kun je een groei realiseren van 1 plus 1 is twee, maar samen kun je er 3 van maken. En dat is de strategie die we volgen. Inmiddels zijn we enkele jaren na de samenvoeging en vlakt het effect wat af. We komen nu in een kalmere groeiperiode, maar stabiele groei is goed. Bovendien hebben we veel in de pijpleiding zitten. Nieuwe rassen en investeringen in research en development waar we veel van verwachten.’

Welke voordelen biedt de nieuwe merknaam precies?
‘Het voordeel van de integratie is dat we als grotere eenheid meer financiële armslag hebben voor apparatuur en installaties. Het brengt onze activiteiten op een hoger technologisch niveau. Hierdoor kunnen we sneller met nieuwe rassen komen. Je zoekt natuurlijk altijd het schaap met de vijf poten, een variant die alle eigenschappen in zich heeft. Dat kost moeite. De natuur verzint steeds weer een antwoord. Om als veredelingsbedrijf op het scherp van de snede mee te kunnen in de markt en liefst vooruit te lopen, is innoveren een must.’

Wat zijn de plannen en innovaties voor de toekomst?
‘In Israel bouwen we een nieuw R&D station. In 2011 is er in Rilland een uienfaciliteit geopend. In Noord-Holland komt er een onderzoeks- en ontwikkelingsstation voor cruciferen. Allemaal behoorlijke investeringen die in het teken staan van de groeistrategie waarin we met nieuwe rassen komen. Onze innovaties zijn onder meer gericht op ziekteresistenties in individuele gewassen. Ook is de bewaarbaarheid van uien een speerpunt. Maar we kijken ook naar het comfort voor de consument. Onze pitloze mini-watermeloen is gericht op het gemak en de smaak van de consument. De agronomische voordelen voor de teler, onze klant, blijven echter nummer één.’

Op welke groeimarkten heeft Hazera het gemunt?
‘Wereldwijd maken tomaat en ui de sterkste groei door. Sinds 2008 is het met die gewasgroepen hard gegaan. Verder denken we met komkommer en watermeloen goed te gaan scoren en verwachten we veel van radijs. De groei zien wij in alle grote teeltgebieden; Noordwest Europa, de Verenigde staten, Mexico, Brazilië, China en Oost-Europa. Ondanks de politieke spanningen in de laatste regio neemt de vraag vanuit die landen toe. Zaden vallen niet onder de boycot. Voor de oude Nickerson-Zwaan gewassen, kool en ui, heeft de boycot overigens nog geen impact. Over de lange termijn bekeken is er ook in Afrika groei. Vandaag zijn het nog ontwikkelingsprojecten, morgen doen we er zaken.’

In 2007 nam Nickerson-Zwaan de uienactiviteiten van Limagrain Advanta over, in 2008 het Amerikaanse veredelingsbedrijf Global Genetics. Kunnen we nog meer overnames verwachten?
‘Gezien onze groeistrategie liggen die opties open, maar ik voorzien geen overnames op korte termijn. Voorlopig bouwen we aan de verdere groei van dit nieuwe bedrijf. Enerzijds opereren we wereldwijd, anderzijds zijn we heel lokaal bezig. Dat is de kracht van ons bedrijf. In een ivoren toren red je het niet; dichtbij de klant staan is een voorwaarde. De Franse aandeelhouders zijn boeren. Het is mooi dat je tegelijkertijd een coöperatie èn een multinational kan zijn. Daar zal niets in veranderen.’

BB Lando van Doorn 3.jpg

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Ziektedruk - Valse meeldauw
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden