Van bulk naar niche

Worteltrends bieden veel potentie voor marketing

8 Maart 2016 - Redactie Boerenbusiness

Hoewel telers toch al vijftien jaar dezelfde peenrassen (lees: Nerac) verbouwen, want dat is vertrouwd en dat geeft zekerheid over de opbrengst, komen er steeds meer mogelijkheden om uit die bulkmarkt te stappen en de nichegebieden op te zoeken. Daniëlle Bruin van Bejo Zaden schetste op de Themadag Peen in Emmeloord dinsdag de worteltrends.

Nederlanders kopen veel wortelen; de groente staat op de derde plek per huishouden, desondanks dalen de verdiensten. ‘Wortel is meer een bulkproduct en daar willen wij verandering in aanbrengen.’ Met nieuwe rassen, innovatieve concepten, gericht op gemak, smaak en in nauwe samenwerking met retail en telers hoopt Bruin de marktontwikkelingen en trends op de lange termijn te pakken. Het ontwikkelen van nieuwe rassen is een langdurig traject; we kunnen niet op elke hype inspringen.’

Toch signaleert ze enkele blijvertjes. Zo is lokaal product, vers geoogst daar één van. ‘In Azië zie je veel verpakte gekleurde wortelen, maar een uniforme en gladde wortel is ook gewild.’ Ook biologisch is een groeiend segment. ‘Tegenwoordig ligt dat wereldwijd in alle supermarkten en ook nog eens mooi verpakt. Daarnaast neemt gemak toe; onder meer in de vorm van mixpakketten die gemakkelijk zijn voor de consument om te verwerken. De kant-en-klare pakketten met uien en vlees erin voor soep en stamppotten worden goed verkocht.’

Vermarkting van  worteltrends bepalend voor succes

Snackgroenten zijn vooral populair onder de jeugd en kinderen. ‘Wij zetten daar in de Verenigde Staten sterk op in. Zo zijn we bezig met een schoolprogramma. Er valt nog veel winst te behalen voor snackwortelen. Ook in Engeland en Scandinavië zijn er ontzettend  veel verpakkingen met snackpeen en dat wordt in andere landen steeds meer overgenomen. Het ras Mokum is hier goed voor geschikt.’

Verder gaan de ontwikkelingen snel in ready-to-eat concepts. Verpakte wortelen die zo de magnetron of stoomoven in kunnen. ‘Binnenkort verkrijgbaar bij de Deen’, aldus de Bejo-adviseur trots. De vermarkting van al deze vormen is bepalend voor het succes. ‘Het label, de naam en de verpakking- eigenlijk het hele concept - is samen met versheid erg belangrijk hierbij. In de Verenigde Staten hebben we onlangs de verpakkingen verfijnd. Nu is er ook een vierkante lijn; dat geeft een logistiek voordeel in het schap, maar ook tijdens het vervoer.’

Naast de wortelen zelf, is er een trend in wortelsappen die passen bij een gezonde levensstijl, maar er is ook een markt voor poeder. ‘Kleurstoffen uit paarse wortelen zijn bijvoorbeeld bij uitstek geschikt voor aardbeienyoghurt. Een uniek afzetkanaal’, vindt Bruin die ten slotte nog initiatieven opsomt als gekleurde wortelen, de stijgende populariteit van recepten, maaltijdboxen en vertakte wortelen die normaal al afval worden gezien, maar waar nu een prijsje aanhangt en wat de publieke opinie positief beïnvloedt.’

Belangrijk bij alle trends is de smaak. ‘Zeker in het snacksegment, omdat er anders geen herhalingsaankoop meer volgt.’ Het zaadbedrijf hoopt met de nieuwe rassen Bejo 3061 (rood) en Bejo 3059 (Flakkee gecombineerd met Berlikumer) de wortelsector samen met de telers tot een hoger level te tillen. Aan de mogelijkheden op marketinggebied hoeft het in ieder geval niet te liggen.

Beeld: Bejo

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Ziektedruk - Valse meeldauw
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden