Om de gangbare landbouw beter tot zijn recht te laten komen in de publieke opinie, heeft een groep gangbare boeren uit Nederland het initiatief genomen de Boer Bewust actie op touw te zetten. Vrijdag werd het eerste bord door VVD-Kamerlid Helma Lodders onthuld op het bedrijf van akkerbouwer Peter van Damme in Biddinghuizen.
Wat hopen jullie met de Boer Bewust borden te bereiken?
‘Middels borden aan de randen van onze percelen en erven hopen we de consument een beter en positief beeld te geven van de gangbare akkerbouw, fruitteelt en veehouderij. Onze slogan is bewust telen, bewust eten en bewust leven. Een belangrijke boodschap. Wij willen het eerlijke verhaal vertellen. Door een te hoog gehalte emotiepolitiek, ben ik bang dat wij de doelen gericht op duurzaamheid niet halen. Wij willen vooruit, maar we worden tegengehouden. Het kan niet zo zijn dat Nederland de verkeerde keuzes maakt als er te eenzijdig wordt gedacht over deze zaken.’
Is het nodig om de focus zo expliciet op gangbaar te leggen? Er zijn toch genoeg campagnes van verwerkers en retailers die de boer in een positief daglicht stellen?
‘Ik voel me als gangbare boer niet altijd gewaardeerd voor mijn inzet als bewuste teler. Er zijn bedrijven die dit gevoel met hun productmarketing versterken. Toen ik dit aankaartte bij collega gangbare boeren, bleek dat zij er hetzelfde over dachten. Zij gaven ook aan dat zij zich niet goed begrepen voelden en dat zij meenden dat de consument eenzijdig wordt voorgelicht. Daarbij lijkt het erop dat de politieke lobby hierin steeds sterker wordt. Exacte kennis is niet altijd meer paraat en emoties voeren vaak de boventoon.’
In de Gelderse Vallei staan hier en daar ook borden met een soortgelijke strekking. Heeft dat als voorbeeld gediend?
‘De actie in Gelderland kwam pas bij ons in beeld toen wij hiermee bezig waren. “Vallei boert bewust” is meer regionaal gericht, terwijl wij het breder trekken. Wij zouden het liefst de hele Nederlandse gangbare landbouw erbij betrekken. De akkerbouw, fruitteelt en ook de veehouderij, want iedereen heeft laatst zelf gezien welk effect discussies als kalfje bij de koe en round up hebben gehad. Daarover maken wij ons echt zorgen.
Doordat de marketing in andere sectoren wel naar behoren is, lijkt het wel of wij als gangbare boeren niet goed bezig zijn, terwijl dat wel zo is. We verzorgen de grond goed zodat we in eerste plaats een goede teelt krijgen en dat volgende generaties dit kunnen voortzetten, wij produceren veilig en lekker voedsel en hebben en gebruiken de kennis om de hele wereld te voeden. Dit is gewoon niet goed bekend bij de consument en dat verhaal moet meer verteld worden!’
Hoe wordt de actie opgepakt?
‘Er zijn in no time 25 borden besteld door collega’s in de buurt die ook graag willen laten zien waar we voor staan. Dat dit zo snel werd opgepakt en dat zij er het geld voor over hebben zegt wel wat; blijkbaar zit het hoog bij veel gangbare boeren. Vanuit de akkerbouwsector, de verwerkende industrie en burgers heb ik vernomen dat ze het vooral leuk vinden dat de actie uit het hart van boeren komt en niet vanuit multinationals en de verwerkende industrie.’
Wat staat er verder op de planning?
‘We kijken eerst hoe het gaat lopen. Bij veel vraag gaan we de Boer Bewust actie verder uitrollen en professioneel aanpakken. Wie informatie of een bord wil bestellen voor akkerbouw, fruitteelt of veehouderij kan terecht bij: boerbewust@gmail.com en via Twitter @boerbewust of Facebook.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/uien/artikel/10870389/Borden-moeten-waardering-gangbare-boer-verhogen]Borden moeten waardering gangbare boer verhogen[/url]
"hoog gehalte aan emotie politiek" en "Wij willen vooruit, maar we worden tegengehouden." In (bijna) 1 zin gebruiken.
Je kan beter je tijd en energie gebruiken om te kijken wat de consument wil ipv te proberen de consument te misleiden
Biologische landbouw bestaat helemaal niet in Nederland die bio boeren knuffelen allemaal tegen de gangbare percelen aan,daardoor een lagere ziektedruk en een beetje mee profiteren met de spuitmiddelen die er over heen driften. En dan heb ik nog niet eens over die ongelofelijk giftige koper die veel gespoten wordt door onze bio collega's
Velen onder ons hebben in het verleden nog al eens een mening gehad over de bioboeren . Heb zelf een paar goede contacten die ook bio zijn geworden . Zelf zag ik dat niet zitten , maar deze mensen hebben wel met lef en enorme inzet wel een doel bereikt waar de gangbare hebben stilgezeten , soms ben ik stiekem een beetje jaloers op dit ondernemerschap maar ga nu dan ook niet achteraf huilie huilie doen met een bord in mn tuin .