‘Boeren moeten zich richten op de consument en zich niet bezig houden met het verdedigen van een beeld dat door sommige maatschappelijke organisaties wordt geschetst en niet op waarheid berust.’ VVD-Kamerlid Helma Lodders vindt de Boer Bewust actie die enkele gangbare boeren vorige week lanceerden om positief in de picture te komen daarom dan ook een goed initiatief.
Zo goed dat Lodders heeft toegezegd dat de degene die de eerste bestelling van elke provincie plaatst, wordt uitgenodigd in Den Haag. Daar kunnen de boeren de belangrijkste agrarische politici ontmoeten en gezamenlijk discussiëren over het onderwerp en hun visie voor het voetlicht brengen. Inmiddels is ook bekend dat de actie landelijk wordt uitgerold.
Wat vindt u van het Boer Bewust initiatief en waarom heeft u toegezegd het eerste bord te onthullen?
‘Ik vind het ‘Boer Bewust’ bord een goed initiatief! Het is belangrijk dat de sector laat zien waar zij mee bezig is. De gangbare landbouw krijgt vaak geen positieve aandacht terwijl de boeren en tuinders juist heel bewust bezig zijn met de teelt en de verzorging van hun gewassen. Zij doen dit om voor de consument voldoende en kwalitatief goed en betaalbaar eten op tafel te zetten. Toen ik de vraag kreeg om het bord te onthullen heb ik gelijk ‘ja’ gezegd omdat ik dit een mooie kans vond om het VVD standpunt hierover te benadrukken. De VVD ziet namelijk dat de wereldbevolking groeit en dat de vraag naar kwalitatief goed en betaalbaar voedsel toeneemt. Om al de mensen te voeden moet de voedselproductie minimaal verdubbeld worden en daar hebben we de gangbare landbouw, die hoog productief, efficiënt en duurzaam is, voor nodig. Daarnaast was het een mooie bijkomstigheid dat onthulling van het bord samenviel met de Week van de Akkerbouw.’
De initiatiefnemers van Boer Bewust vinden dat de boeren te weinig waardering krijgen. Vindt u dat ook?
‘Ik vind dat de boeren te bescheiden zijn, want de maatschappelijke waardering voor de landbouw is goed. Vorig jaar nog kreeg de sector van de Nederlandse bevolking een rapportcijfer van 7,6. Dat is natuurlijk een ruime voldoende! Aan de andere kant zie ik ook dat de boeren worstelen met maatschappelijke organisaties zoals Milieudefensie en Wakker Dier die op basis van emotie de politiek beweegt tot emotionele besluiten. Neem recent de discussie over het kalf langer bij de koe.’
Deze boeren zeggen ook dat er in Nederland te eenzijdig wordt gedacht over de gangbare landbouwsector. Hebben zij volgens u een punt?
‘Die eenzijdigheid die de boeren bedoelen worden door een aantal organisaties gevoed. Ik denk dat het belangrijk is dat de boeren zich richten op de consumenten en zich niet bezig houden met het verdedigen van een beeld dat door sommige maatschappelijke organisaties wordt geschetst en niet op waarheid berust.’
Volgens de boeren wordt de politieke lobby steeds sterker. Exacte kennis is niet altijd meer paraat en emoties voeren vaak de boventoon. Merkt u dat zelf ook in uw werk bij de Tweede Kamer?
‘Ja, ik constateer dat er steeds vaker op basis van emotie besluiten worden genomen. Ik noemde eerder al het voorbeeld van dat het kalf wat langer bij de koe moet blijven. Ook bij het dossier over de gewasbeschermingsmiddelen zie je dat de emotie de boventoon voert in plaats van de wetenschappelijke onderbouwing. Nederland en Europa hebben een onafhankelijke autoriteit in het leven geroepen om de gewasbeschermingsmiddelen en biociden te toetsen aan volksgezondheid, diergezondheid en gevolgen voor het milieu. Als de Kamer deze autoriteit niet serieus neemt en op basis van onderbuik gevoelens besluiten neemt dan is dat zeker niet goed.’
Heeft u ideeën over wat er verder nog moet gebeuren?
‘Deze campagne waarbij boeren aan de consument laten zien waar ze mee bezig zijn zal zeker bij kunnen dragen aan meer bewustwording. Daarnaast denk ik dat boeren samen met de supermarkten kunnen werken om meer draagvlak voor het bewust boeren en het bewust produceren van ons voedsel te creëren. Bij de gangbare landbouw beschermen boeren hun gewassen tegen ziekten, schimmels en ongedierte. Zij zijn daar heel bewust en zorgzaam mee bezig en dat moeten de consumenten zien.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/uien/artikel/10870480/Verhogen-voedselproductie-kan-niet-zonder-gangbaar]Verhogen voedselproductie kan niet zonder gangbaar[/url]