Shutterstock

Nieuws Agrarische export

Gevolgen blokkade Suez voor export onduidelijk

25 Maart 2021 - Jurphaas Lugtenburg

Het schip dat dinsdag (23 maart) is vastgelopen in het Suezkanaal veroorzaakt flinke problemen in het internationaal transport. Ongeveer 150 schepen liggen aan beide kanten van het kanaal te wachten tot de doorgang weer vrij is. Schepen kunnen omvaren via Kaap de Goede Hoop maar dat kost ongeveer een week extra reistijd.

Door de coronacrisis stond de capaciteit van de scheepvaart tussen Europa en Azië al onderdruk. Die heeft onder meer geleid tot container tekorten en langere transporttijden. 's Wereld grootste containerrederij Maersk melde gisteren dat het 4 schepen heeft die in het kanaal liggen en nu niet verder kunnen. Drie andere schepen van de rederij liggen bij de ingang van het Suezkanaal te wachten.

Blokkade kan nog wel even duren
"De blokkade van het Suezkanaal kan nog enkele dagen tot weken duren", vertelde Peter Berdowski, directeur van Boskalis bij Nieuwsuur. Dochteronderneming Smit Salvage is betrokken bij het vlottrekken van het vastgelopen schip. "Het eerste wat je doet is rekenen. Maar je komt wel snel tot de slotsom dat lostrekken eigenlijk niet gaat. Dat is wel gebleken." Volgens Berdowski kan er ballastwater en stookolie uit het schip gehaald worden om zoveel mogelijk gewicht kwijt te raken. Ook kunnen er containers van het schip gehaald worden en kan er worden gebaggerd.

Ongeveer 12% van de wereldhandel loopt via het kanaal. Circa 30% van de wereldwijd beschikbare containervoorraad passeert het Suezkanaal. Ook grote hoeveelheden olie en LNG vanuit het Midden-Oosten worden door het kanaal vervoerd. De schade door de blokkade wordt door experts geschat op $9,6 per dag gebaseerd op de gegevens Lloyd's List.

Het transport tussen Europa, Azië en grote delen van het Midden-Oosten loopt in ieder geval vertraging op. Wat de lange termijn gevolgen zijn en wat de gevolgen voor de wereldhandel zijn, is op dit moment nog lastig in te schatten. Dat is namelijk erg afhankelijk van wanneer het kanaal weer open gaat. Bij enkele dagen valt de schade mee. Als het langer gaat duren zal het zeker voor de beschikbaarheid en prijs van (container)vervoer negatieve gevolgen hebben. Dat schaadt de wereldhandel.

Gevolgen export uien en aardappelen beperkt
De gevolgen voor de export van uien zullen naar verwachting beperkt blijven. Grote export bestemmingen in West-Afrika ondervinden geen hinder van de huidige blokkade. Voor de aardappelexport geldt hetzelfde. Azië is geen groot afzetgebied. Bij de export van frites is dat anders. Daarbij is Azië en het Midden-Oosten wel een belangrijke bestemming. Een korte onderbreking is niet direct een probleem, daar zijn rederijen/exporteurs ook wel aan gewend. De onbalans die er al op de containermarkt kan als de problemen op het Suezkanaal weken aanhouden wel verder versterkt worden.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Jurphaas Lugtenburg

Is redacteur bij Boerenbusiness en focust zich vooral op de akkerbouwsectoren en de voer- en energiemarkt. Ook heeft Jurphaas zelf een akkerbouwbedrijf op Voorne-Putten (Zuid-Holland). Wekelijks presenteert hij de Marktflits Granen
Ziektedruk - Valse meeldauw
Powered by Agroweer

Marktupdate Aardappelen

De aardappelmarkt mist een echte aanjager

Nieuws Aardappelen

Europese landen trekken aan Nederlands pootgoed

Nieuws aardappelen

Aardappelexport blijft voorlopen op laatste jaren

Nieuws Aardappelen

Oorlogsimpact beroert ook Israëlische aardappelteelt

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden