Wingssprayer had op de beurs zelf geen stand maar, zowel Delvano als John Deere toonde een veldspuit met het systeem. Vooral onder aardappel- en pootaardappeltelers is er veel interesse.
Mechanisatiebedrijf MCF uit Stad aan t Haringvliet is dealer geworden van het Belgische Dezeure en toonde deze tandem asser. De eerste is inmiddels verkocht.
Ook Van Gemeren Mechaniatie toonde kippernieuws. Sinds vorig jaar is het dealer van Annaburger uit Duitsland. Op de show stond deze HST 29.12 met 34m³ bak. Deze voldoet al aan de toekomstige verkeerwet voor de maximale transportbreedte.
Op de DLG Feldtage viel Valtra op met deze N174 in Challenger kleuren. Ook in Westmaas was hij te zien.
Perdaems Landbouwtechniek uit Steenbergen is sinds enkele jaren importeur van Tehnos klepelmaiers uit Slovenië. De uitbreiding in het areaal groenbemesters heeft ervoor gezorgd dat er meer interesse is in klepelmaaiers.
Op rooiergebied weinig nieuws. AVR rust haar nieuwste Puma 3 uit met het ACC-systeem. Hierbij kunnen de diabolos zweven en blijft je dieptregeling behouden. Dat was onder deze omstandigheden echter overbodig.
Ploeger viel op met haar nieuwe kleurstelling, die het vorig jaar al aankondigde. Verder is de AR-4BX, de opvolger van de AR-4B, nagenoeg gelijk aan zijn groene voorganger.
Nieuw dit jaar was de demonstratie van overlaadwagens, zoals deze Fliegl afschuifwagen met het Pom-Over systeem. Fabrikant Ludo Pauwels uit België experimenteert er in eigen land al jaren mee en haalde hem naar Westmaas.
Waar het regelmatig baggeren is en op de reinigingscapaciteit van de rooiers aankomt was dit jaar het tegenovergestelde waar. Het was zaak verliezen te beperken en grond op de mat te houden. Dat viel lang niet altijd mee.
Grimme toonde als enige een verstek-bunkerrooier. De SV 260 heeft een rijdend lossen bunker met een bodemmat die terug kan draaien. Een tweede losband is daarmee overbodig.
Ook MCF stond in Westmaas met een overlaadwagen. Een van Dezeure. Die heeft achter de bak nog een rollenset om grond en loof uit de partij te halen. De tarra valt in een opvangbak aan het chassis en wordt later over het land verspreidt.
Twee jaar terug toonde Zuidberg, eigenaar van Westrack, een Case IH Puma op rupsen. Dit keer is dat een New Holland T7.270 op rupsen. Geen uitdaging op de droge grond.
Sommige bezoekers overdreven het wel heel erg met hun drone.
Dealer ZHE uit Maasdam toonde een simpel doch doeltreffend luchtdrukwisselsysteem. Twee grote tanks langs het chassis worden door een kleine hydraulische compressor gevuld. Dat duurt ongeveer 15 minuten. Oppompen van 0,9 naar 2,5 bar 30 seconde.
Bedenker is akkerbouwer Gert Oudijk uit Strijen, die het door ZHE op liet bouwen. Hij ging aan het rekenen met zijn kippercombinaties. Een simpel programma toont aan dat zowel een band op 2,5 als 0,9 bar even diep verdicht in de bodem. Echter, bij hoge spanning is de verdichting in de bovengrond vele malen groter. Hij koos daarom voor een Michelin Cargoxbib 750/60R30.5 die hoog en relatief smal is. Je kunt beter in de lengte als breedte aandrukken is zijn idee.
Een simpel kastje in de trekker regelt de bandenspanning, wat met een druk op de knop gaat. Alle componenten worden ingekocht. In de toekomst zal ook het kipperchassis als luchttank worden gebruikt zodat zowel trekker als kipper razendsnel zijn op te pompen.