Vijf vragen aan Fred de Jongh

Pluimveehouders willen grip op de markt

26 Februari 2014 - Redactie Boerenbusiness

In navolging van prijsinformatiesystemen voor aardappelen, uien en peen komt er nu naar alle waarschijnlijkheid ook één voor eieren. ‘Tot op heden moeten legpluimveehouders maar afwachten wat ze voor hun afgeleverde eieren krijgen, maar een prijsinformatiesysteem geeft ze een betere onderhandelingspositie’, meent adviseur en woordvoerder van het op te zetten InformatieSysteem Transparante EierPrijzen (iSTEP) Fred de Jongh. 

Hoe wordt de prijs die de pluimveehouder voor zijn eieren krijgt nu overeengekomen?
‘Dat gebeurt veelal op basis van de NOP-notering. Een pluimveehouder weet vaak pas wat hij aan zijn eieren heeft verdiend als de partij weg is en de wekelijkse NOP-notering is vastgesteld; dan geldt vaak de NOP-notering plus een toeslag van 10, 15 of 20 cent. De ene boer maakt afspraken voor een half jaar, een ander per koppel, maar een ieder is op zichzelf aangewezen. Niemand weet nu voor hoeveel er op dat moment wordt gehandeld.’ 

Reden om een prijs- en marktinformatiesysteem op te zetten?
‘Precies. Hiermee denken we de pluimveehouder beter te informeren. Hij weet nu wat er in de markt gebeurt. Doordat transacties meteen worden gemeld en gecontroleerd, weet hij voordat de vrachtwagen op zijn erf komt rijden al wat de markt doet. Eerder moest je maar afwachten met welk aanbod de afnemer kwam en dan bestond ook nog de kans dat je achteraf misschien nog meer had kunnen beuren. Nu is een blik op je telefoon genoeg. Een betere onderhandelingspositie is er momenteel niet. Bovendien maakt het de eiermarkt transparanter. De prijs hoeft dus niet meer te worden gebaseerd op de NOP-notering.’ 

Kan daarmee de NOP-notering vervallen?
‘iStep is geen nieuwe notering, maar het is een informatiesysteem om de pluimveehouder een betere marktpositie te geven. Beter geïnformeerd sta je sterker. De NOP-notering zal gewoon blijven bestaan. Alhoewel de markt er wel kritisch over is.’ 

De transacties worden louter ingebracht door legpluimveehouders. Waarom niet door de handel?
‘Net als de VTA-prijslijsten voor de akkerbouw, waarop iSTEP is gebaseerd, is ons systeem van, voor en door pluimveehouders. Dat voorkomt manipulatie en beïnvloeding. Maar ik denk ook dat de handel er geen belang bij heeft en de prijzen het liefst onder de pet houdt.’ 

Nederland telt een kleine 700 legpluimveehouders. Hoeveel moeten er mee doen om er een succes van te maken?
‘Je moet een bepaald aantal transacties per week hebben om een reëel beeld van de markt te krijgen. We hebben berekend dat er voor een goed werkend systeem 200 pluimveehouders nodig zijn. Dat moet lukken, want in een tweetal presentatieavonden hebben heel wat pluimveehouders al aangegeven meerwaarde te zien in een dergelijk prijs- en marktinformatiesysteem. Voor ons de aanleiding een stap verder te gaan. Binnenkort houden we een landelijke bijeenkomst en moet er een vereniging worden opgericht die het systeem, de nieuwsbrief en sms-informatie in de benen houdt. Per pluimveehouder komt dat neer op een jaarbijdrage van pakweg 200 euro.’

Fred de Jongh.jpg

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden