De agrarische koepelorganisatie Copa-Cogeca wil van boeren betere verkopers maken zodat producten van kleine bedrijven meer kans krijgen in een markt die steeds meer wordt gedomineerd door multinationals. De Europese organisatie start hiervoor het Farms Inc.-project waarmee boeren marketingvaardigheden kunnen verbeteren.
Volgens de Europese koepelorganisatie overstijgen veel land- en tuinbouw en dierlijke producten de anonimiteit van een bulkproduct niet. Daarnaast vormt het snel veranderende ondernemersklimaat met toenemende globalisatie waarin de bedrijven steeds groter worden een bedreiging voor kleine bedrijven. De snel veranderende markt biedt echter ook nieuwe kansen.
De kansen voor kleine en middelgrote bedrijven liggen vooral op het gebied van innovatieve marketingmethoden zoals ‘region branding’. Consumenten voelen zich verbonden met producten uit de eigen streek. Door de hoogwaardige kwaliteit van lokale producten te benadrukken zijn consumenten eerder geneigd een product uit de eigen regio te kopen.
Copa-Cogeca is van mening dat boeren wel wat hulp kunnen gebruiken bij het inspelen op nieuwe marktkansen. Hiervoor heeft de organisatie, samen met zes partners, het Farms Inc.-project opgestart. Het project heeft als doel de positie van kleine en middelgrote ondernemingen te versterken door ondernemers meer inzicht te geven in het belang van innovatieve marketingmethoden. Ondernemers kunnen ook verkoopvaardigheden verbeteren en krijgen van Copa-Cogeca hulp bij het toetreden tot nieuwe markten in binnen- en buitenland.
Het project is gebaseerd op een initiatief van de belangrijkste landbouworganisatie van Letland. Na toetreding tot de Europese Unie kregen Letse boeren de mogelijkheid opleidingen en trainingen te volgen zodat de kansen die de EU bood beter konden worden benut.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.