De hogere agrarische opleidingen zijn populairder dan ooit. Dat valt op te maken uit het stijgende aantal aanmeldingen voor hbo-instellingen CAH Vilentum en HAS Den Bosch. Sommige opleidingen trekken meer dan 50 procent studenten dan andere jaren.
CAH Vilentum heeft dit jaar meer aanmeldingen gekregen dan vorig jaar. Op dit moment hebben zeker 684 studenten zich aangemeld voor een opleiding aan de Christelijke Agrarische Hogeschool in Dronten of Almere. Vorig jaar waren dat er nog 470 (per 6 september). Dat is een stijging van 45 procent. En er kunnen nog extra aanmeldingen bijkomen.
De onderwijsinstelling in Flevoland ziet vooral een toenemende interesse bij niet-agrarische studies en een lichte stijging bij de agrarische studies. Dat verklaart waarom vooral de vestiging in Almere het zo goed doet. Op dit moment zijn daar 150 aanmeldingen wat een verdubbeling is ten opzichte van vorig jaar. Populair zijn onder meer Toegepaste Biologie en Biologie, voeding en gezondheid, Hippische bedrijfskunde, dier- en veehouderij, Dier- en gezondheidszorg. Voor de opleiding tuin- en akkerbouw neemt de interesse toe. In september 2013 waren er 20 aanmeldingen, voor komend collegejaar zijn dat er halverwege mei 54.
Ook de HAS Den Bosch doet het goed. Al jaren stijgt het aantal studenten, voor sommige opleidingen zelfs met vijftig procent. Zo kan waarschijnlijk de studie tuinbouw en akkerbouw het komende studiejaar voor het tweede jaar op rij de helft meer studenten verwachten.
Degenen die voor een agrarische studie kiezen, hebben goede kans een passende baan te vinden. Lector Jasper den Besten van de HAS Den Bosch tegen Omroep Brabant: ‘Met de aanwas van alle opleidingen bij elkaar, is er nog niet genoeg aanbod van afgestudeerden. Lang is de agrarische sector een beetje over het hoofd gezien door studenten, maar er is juist erg veel werk en de innovaties maken het daarom erg interessant.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.