Vijf vragen aan Jort Kelder

Landbouw moet meer aan storytelling doen

16 September 2014 - Redactie Boerenbusiness - 8 reacties

Tijdens de opening van het hogeschool jaar aan CAH Vilentum in Dronten doet dagvoorzitter Jort Kelder een aantal boute uitspraken. Bepalen de hippe speltbroodetende meisjes in Amsterdam met leasebakken en designertassen wat er wordt gegeten? Kunnen we de wereldbevolking niet dwingen minder kinderen te krijgen? Dat lost het voedselvraagstuk in één klap op. Reden om deze niet-vleeseter en polderdandy te vragen hoe hij tegen de landbouw aankijkt. 

Is voedsel het nieuwe goud? Met dit thema bij de opening van het hogeschooljaar ging de discussie al snel over de vraag of de landbouw terug moet naar kleinschalig en regionaal of juist moet opschalen naar grote intensieve imponerende bedrijven. Wat denkt u?
‘De boer heeft weinig keus. Het kromme is dat er bij zoveel investeringen en hoge omzetten toch weinig geld wordt verdiend. Op een varkensbedrijf waar 1000 biggen per week worden geboren, verdient de boer nog geen ton per jaar. De landbouw is een zieke industrie en dat is al lang zo. Iedereen vlucht in grootschaligheid, maar is overgeleverd aan de supermarkten. Dat is deprimerend. Ik ben ervan overtuigd dat boeren het beter willen doen. Ze willen geen varkensfabriek runnen. Toch moet ik jammer genoeg constateren dat sinds ik 25 jaar geleden niet-vleeseter werd, de situatie niet is verbeterd.’ 

U spreekt van een zieke industrie en noemt het deprimerend. Is het zo erg?
‘Het is bizar dat er aan iets dat echt nodig is, eten, weinig geld wordt verdiend, terwijl ondernemers in andere industrieën met volkomen nutteloze designer tasjes lekker binnenlopen. Alleen een boer die zijn bedrijf verkoopt en woningen op die grond zet, mag in zijn handjes knijpen. Ik heb met de boer te doen. Hij is het mikpunt in een maatschappelijk debat waar hij slechts een radertje in is. Het supermarktbedrijf heeft de educatieve taak om de consument te vertellen waar iets vandaan komt. De binding met de natuur is doorgesneden. Het verhaal moet verteld worden, maar de boer is niet in de positie dat er naar zijn verhaal wordt geluisterd.’

Kleinschalig en regionaal is leuk, maar de deskundigen zeggen dat er meer monden moeten worden gevoed. Hoe realiseren we dat dan?
‘De discussie moet gaan over de voorspelde 9 miljard zielen die de wereld gaan bevolken. Serieus; kunnen we niet op het huidige aantal blijven? Ik ben een geharnast voorstander van minder mensen. Er zitten nu al veel immorele kanten aan de intensieve productie van soja en mais in Zuid-Amerika. Ik wil jonge boeren niet ontmoedigen, maar ik maak me er boos over.’ 

Wie rekent u het aan en waar ligt de sleutel?
‘De individuele boer zal ik minder verwijten dan bedrijven als Albert Heijn. Kijk wie er werken bij de leidende voedselbedrijven; blatende leuke meisjes in leaseaudi’s. De Coca-Cola’s van vandaag, zijn de Marlboro’s van morgen. Een schrikbarende groei van obesitas, mensen in slechte gezondheid die jarenlang de ziekenhuisbedden bezetten…Dan bedoel ik niet de grachtengordelkliek, maar kijk in de provincie met pubers van 90 kilo en oudjes achter rollators. Het is de intelligentsia, zoals op de agrarische hogescholen, die het moet doen. Een goed voorbeeld van de nieuwe agrarische economie vind ik het rondeel-ei. Met respect voor leven en goed gecontracteerd voer valt er een boterham voor de boer te verdienen. Tegen Albert Heijn zeg ik dan; stop dan nu met het verkopen van dat ei van 2 cent, maar dat gebeurt niet. Het zijn de mensen in dat deel van de keten, de voedingsindustrie, die aansturen op de ontsporing van de westerse mensheid.’ 

Welk advies geeft u de landbouw?
‘Eerst een vraag. Wie zegt dat kleinschaligheid niet kan? Waarom hebben we zoveel nodig? Daar ben ik erg kritisch over. In het boerengebied waar ik enige jaren geleden woonde, gingen ineens alle melkveebedrijven enorme stallen bouwen. De bank had tegen hen gezegd; of je stopt, of je verdubbelt. Intussen liep de melk onder kostprijs zo de sloot in. Erg triest. Het kan niet doorgaan op deze manier. Dat de EU met de Russische boycot voedsel opkoopt of vernietigt; dat gaat nergens over! De boer kan er niets aan doen, maar hopelijk kan hij wel iets anders bedenken of doen. Achter alle grote marketingcampagnes staat een ijzersterk verhaal. Daarom wordt een auto met emotie gekocht. Ook de landbouwsector moet meer aan storytelling doen. Simpelweg eten in je stoppen zonder enige emotie of detail; daar kan ik me niets bij voorstellen.’

BB Jort Kelder cah.jpg

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
8 reacties
Harry bruins 16 September 2014
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/item/10858590/Landbouw-moet-meer-aan-storytelling-doen]Landbouw moet meer aan storytelling doen[/url]
Er is dus onder invloed van 4 nota's RO niet verdiend in arbeidsinkomen (laatste 10 jaar 8 euro/uur in de melkveehouderij) maar in vermogen door waardestijging van het onroerend goed door niet agr. exploitatie. Lekker veilig voor de bank en leuk voor de stoppende boer. De tertiaire sector heeft het er heel goed bij gehad ( 5 B's; banken boekhouders, bemiddelaars, bedrijfsadviseurs/controleurs en belasting)
Jan Baars 16 September 2014
Hoewel Jort Kelder het erg zwart wit stelt ben ik het wel met hem eens dat de sector een brug moet slaan tussen de Retail en de producent. De manier waarop product nu verhandelt wordt zal op een andere manier ingericht moeten worden. Het kan in het buitenland waarom niet hier.
hein 16 September 2014
weet je wat ook ertoe heeft bijgedragen dat het zo gelopen is mansholt en zijn eu gelden
bernard kadijk 16 September 2014
Goed verhaal, de boer moet zelf het heft in handen nemen om het verhaal van voedsel te vertellen. Daarom organiseerde ik afgelopen zondag voor ruim honderd mensen een open dag.
daar vertelde ik wat ik doe om op duurzame wijze voedsel te produceren. En samen met Vandebron probeer ik zonder tussenkomst van de grote energiemaatschappijen zelf mijn windmolenstroom direct aan de consument te verkopen. niet afwachten maar zelf actie ondernemen.
Leonardo 17 September 2014
Goed verhaal. Maar de boer blijft sluitpost.
gerard 17 September 2014
21 september streekmarkt in DRUNEN op het plein aanvang 12 uur.
Allemaal bedrijven uit de regio.Steek producten.
Ook de Has is aanwezig
Brabant Chef met aparte hapjes
En nog meer verrassingen

Kom dat zien en beleven.
John 19 September 2014
grote kern van waarheid. het ontbeert voedsel aan emotie. Als het zo doorgaat is de mens straks tevreden met brokken al dan niet opgewarmd.
Johan Crampe 21 September 2014
In onze consumptiemaatschappij heeft voeding van basisbehoefte een andere dimentie gekregen. De voedingssector is de cashcow geworden van multinationals en dit ten koste van o.a. de landbouw maar erger nog, ten koste van onze eigen gezondheid en ons maatschappelijk welzijn. De wereld veranderen begint bij jezelf en dit geldt eveneens voor je koopgedrag en eetgewoonte. Koop "bewust" waardoor je automatisch minder zult consumeren en je kwalitatief beter af bent. Waarschijnlijk zal de toename van de wereldbevolking de regulerende factor worden want schaarste zal tot bewust besteden aanzetten en tot (hopelijk) eerlijke verloning bij de eerste schakel van de voeding: de landbouw.
Paul Schoonhoven 21 September 2014
@lenardo
De boer hoeft geen sluitpost te zijn, maar dan zat hij wel a dere oplossingen moeten vinden. Verbanden aan gaan met anderen dan die traditionele keten. Dat dit niet eenvoudig is en lang niet voor iedereen weggelegd, is logisch. Maar ik zie genoeg voorbeelden om me heen van boeren die wel degelijk andere keuzes gemaakt hebben. In eerste instantie 'nieuwe boeren' die ook op sociale media actief zijn, maar naar mate ik me er meer in verdiepte, zag ik dat wat ze 'nieuw' deden, helemaal niet zo heel erg 'nieuw' was.

Dat Kelder het 'storytelling' noemt is leuk, maar in wezen komt het er gewoon op neer dat je je weet te onderscheiden naar de klant. En ja... Dan moet je daar dus wel naar op zoek. De supermarkten (met name AH) laten maar al te duidelijk zien dat die consument wel op zoek is naar een boer. Zo'n marketing actie als die boerderij komt niet zomaar uit de lucht vallen.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden