Het Franse zuivelconcern en tevens de grootste yoghurtproducent ter wereld Danone maakt opnieuw een internationale uitbreiding bekend. Na een miljoenen investering in de Chinese babyvoedingsproducent Yashili, heeft het bedrijf nu het oog laten vallen op de Marokkaanse zuivelmarkt.
De directie van Danone laat weten haar aandeel in de Marokkaanse marktleider Centrale Laitière te vergroten. Het bedrijf koopt een extra 21,75 procent van het bedrijf erbij voor een bedrag van 278 miljoen euro. Danone krijgt hiermee 90,86 procent van het bedrijf in handen.
La Centrale Laitière is marktleider op de Marokkaanse zuivelmarkt en heeft zestig procent van de binnenlandse markt in handen. Met deze stap doet Danone aan risicomanagement, het wil minder afhankelijk worden van de trage groei op de Europese markt.
Analisten speculeren al langere tijd over de expansiedrift van Danone. In de wandelgangen gaat het gerucht dat het bedrijf haar medische tak wil verkopen en haar belang in de Afrikaanse en Chinese markten verder wil versterken door middel van overnames.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.