Margarine is niet alleen een belangrijk product voor voedselgigant Unilever, het product is de basis van het bedrijf. Toch gaat margarine, samen met andere smeersels, een apart ´bedrijf´ binnen Unilever krijgen. Dat meldde Jean-Marc Hüet, chief financial officer van Unilever.
Smeerproducten zorgen voor een kwart van alle inkomsten van de voedingstak van Unilever. Het probleem is dat de groei in dat segment niet al te veel voorstelt. Dat houdt vervolgens in dat de groei van de hele voedingstak afgeremd worden. Aangezien analisten gek zijn op mooie groeicijfers, gaat Unilever het zwakste schakel in een aparte afdeling brengen die Baking, Cooking & Spreading gaat heten. Medio 2015 moet de operatie afgerond zijn.
Sommige analisten zien dit als een eerste stap naar de verzelfstandiging van die tak, die volgens schattingen ongeveer 8 miljard euro waard zou zijn. Unilever weerspreekt dat en zegt geen plannen te hebben smeerproducten te verkopen of af te splitsen. Beleggers verwelkomen de plannen, de koers van het aandeel Unilever klom met bijna 3 procent aan de Amsterdamse beurs.
Unilever is ontstaan op Nieuwjaarsdag 1930, toen het Britse zeepbedrijf Lever Brothers en het Nederlandse margarinebedrijf Margarine Unie fuseerden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.