Het aantal nieuwe banen in de Nederlandse economie is in de laatste drie maanden van vorig jaar met 42.000 toegenomen. Dat blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In de landbouwsector is dezelfde ontwikkeling te zien, schrijft het Economisch Bureau van ING in zijn Alert Agrarische Sector.
Het is met name het stijgend aantal zelfstandigen in de landbouw dat daarvoor zorgt. Vorig jaar nam het aantal zelfstandigen in de agrisector enorm toe. In het vierde kwartaal van vorig jaar waren er 194.000 zelfstandigen aan het werk in de sector. Dat is behoorlijk meer dan het aantal vaste banen, namelijk 102.000. De landbouwsector is daarmee de absolute koploper in Nederland. Ter vergelijking: in de bouwsector nemen zelfstandigen iets meer dan 40 procent van de banen in.
Er is wel een groot verschil in de ontwikkeling van het aantal banen afhankelijk van de grootte van een bedrijf in de agrarische sector. Gemiddeld genomen daalde het aantal banen in de landbouwsector tussen 1997 en 2013 met bijna 30 procent. De daling van het aantal banen bij bedrijven met minder dan 10 mensen in dienst, wat het leeuwendeel van alle bedrijven in de agrisector is, bedroeg echter 45 procent. Bij bedrijven met tussen 10 en 100 mensen op de loonlijst is het aantal banen juist gestegen, met 437 procent in dezelfde periode.
Met die stijging van het aantal banen lijkt de dalende trend in de landbouwsector gekeerd te zijn ware het niet dat de toename van het aantal zelfstandigen die voor de stijging verantwoordelijk is, vaak geen echt nieuwe banen zijn. Het zijn banen die er eerder ook al waren alleen zijn die banen nu geregistreerd. De reden daarvoor is dat sinds 1 januari dit jaar een inschrijvingsplicht bij de Kamer van Koophandel geldt om in aanmerking te komen voor subsidies. Het is daarom te verwachten dat de sterke stijging die te zien is, tijdelijk zal zijn, menen de economen van ING.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.