Aandacht voor lokaal

Supermarktomzet ook in 2015 verder omhoog

18 Juni 2015 - Redactie Boerenbusiness

De Nederlandse supermarktbranche gaat ervan uit dat 2015 een zonnig jaar voor hen wordt. In de eerste vijf maanden steeg de supermarktomzet met 2,3 procent. Hoewel de consument positief is over de supermarkt, vindt deze dat lokale initiatieven, het aanbod van lokale/regionale producten en het verminderen van verpakkingsmaterialen meer aandacht zouden moeten hebben.

De supermarktomzet in 2014 bedroeg 34,3 miljard euro. Dat betekent een stijging van 0,3 procent. CBL-voorzitter Bert Roetert zegt altijd vertrouwen in food service bedrijven en supermarkten te hebben gehad sinds het intreden van de economische crisis. ‘De omzetten stegen jaarlijks of bleven op zijn minst stabiel.’ Hij noemt de levensmiddelenbranche het schoolvoorbeeld van een sterke branche. ‘Koersvast, en flexibel als het moet, met de consument als vertrekpunt.’

Zo’n 76 procent van de boodschappers is positief tot zeer positief over de supermarkt. Bovendien is hij een loyale klant: bij negatieve berichtgeving over zijn supermarkt, switcht slechts 13 procent van winkel. De consument is minder loyaal aan producten: 36 procent switcht van product bij slechte berichtgeving. Als aandachtspunten voor de supermarkt noemt hij het ondersteunen van lokale initiatieven, het aanbod van lokale/regionale producten en het verminderen van verpakkingsmaterialen, zo blijkt uit onderzoek van EFMI Business School in opdracht van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden