De suikermarkt wordt gedomineerd door de hoge voorraden die nog aanwezig zijn. Mede hierdoor tendeert de suikerprijs op de wereldmarkt in een neerwaartse spiraal. De grote overvloeden zijn te wijten aan de mismatch van vraag en aanbod van suiker. Voornamelijk exporthoeveelheid en importvraag zitten niet op één lijn.
Uit een onderzoek van de Rabobank over het afgelopen kwartaal blijkt dat de suikerproductie in India hoger uitkomt dan van tevoren verwacht. Bovendien heeft Thailand de voorraad suiker in 2014/15 naar recordhoogtes gebracht. Voor de suikerindustrie komen de berichten uit India en Thailand als een verrassing. Die zit hier niet op te wachten, omdat het de laatste jaren al niet zo lekker loopt met de suikermarkt.
Door de lage suikerprijzen hebben de grote importlanden voorraden aangemaakt die voldoen aan de vraag en vereiste voorraden van het desbetreffend land. De belangrijkste importlanden profiteerden van de lage prijzen, maar zijn zo goed als verzadigd. Om die reden zullen lagere suikerprijzen dan ook niet onmiddelijk leiden tot veel verandering in de vraag naar suiker. Dit kan betekenen dat eerst minder suiker geproduceerd moet worden, wil het effect hebben op de suikerprijs.
Terwijl er voor het eerst in vijf jaar een tekort aan nieuw suikeraanbod is om aan de vraag naar suiker te voldoen, heeft het tekort geen grote invloed op de prijs. De geringe invloed is toe te schrijven aan de grote suikervoorraden die landen hebben aangelegd. Dit laat ook zien dat het suikertekort of -overschot met voorzichtigheid moet worden geïnterpreteerd.
In principe betalen de markten de kosten voor transport en bewaring, echter in de toekomst gaan producenten en exporthandelaars deze kosten op zich nemen door de lage prijzen. Indien dit voor komt is de producent genoodzaakt om voorraden in de verkoop te zetten. Gevolg daarvan is weer dat de suikerprijs niet zomaar weer de richting omhoog in zet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.