De Nederlandse economie begon in 2015 weer, na jaren van krimp, recessie en stagnatie, te groeien en in 2016 zet de groei door. In de het rapport ‘Visie op 2016’ geeft de Rabobank aan dat voornamelijk de export bijdraagt aan de groei, maar dat de export nog wel omgeven wordt door veel onzekerheden in de wereld.
De groei van de Nederlandse economie komt in 2016 uit op 2,5 procent, na een voorziene groei van twee procent in 2015. De groei wordt breed gedragen, schrijft de Rabobank, want naast de export hebben ook de particuliere consumptie en private investeringen een aandeel in de groei. De bank geeft wel aan dat de exportgroei omgeven wordt door onzekerheden omdat de groei van de wereldeconomie niet vanzelf gaat.
Hoewel alle bedrijfstakken profiteren van de aantrekkende economie, is in veel sectoren nog sprake van inhaalgroei om het verlies dat sinds het begin van de crisis is geleden, weer goed te maken. ‘Ook is de groei nog niet voldoende om de werkloosheid volgend jaar weer naar een acceptabel niveau terug te brengen’, verklaart Rabobank-econoom Tim Legierse.
Bovendien heeft Nederland de economische groei voor een deel te danken aan de export, waarbij vooral meer uitgevoerd naar EU-lidstaten. In de mondiale economie zit echter nog weinig beweging. Rabobank-econoom Allard Bruinshoofd zegt dat de groeivertraging in China, de lagere grondstofprijzen en de verwachte Amerikaanse renteverhoging de groei van opkomende landen drukken. ‘Daarnaast blijven we ons noodgedwongen vastklampen aan het extreem ruime monetaire beleid, waarvan steeds meer aanwijzingen komen dat het op termijn groeiverlagende bijwerkingen en risico's op nieuwe crises met zich meebrengt.’
Volgens Bruinshoofd is het wenselijk ‘om mondiaal gecoördineerde monetaire stappen te zien, gericht op normalisatie van het monetaire beleid. Ook binnen de eurozone moeten de structurele economische uitdagingen als de investeringszwakte, de lage productiviteitsgroei en de schuldenproblemen het hoofd worden geboden. Besluitvaardigere besturing is broodnodig en kan uiteindelijk ook het anti-Europa-sentiment op termijn de wind uit de zeilen nemen. Beleidsmatig doormodderen is hier juist funest voor.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.