Twee Nederlanders zitten in de exclusieve Europese werkgroep die de marktpositie van de boer gaat onderzoeken. Al eerder was bekend dat voormalig landbouwminister Cees Veerman het team van twaalf personen gaat voorzitten, maar ook Louise Fresco, de huidige CEO van Wageningen UR, schuift aan.
Het doel van de werkgroep is om een advies uit te brengen hoe de marktpositie en de positie in de keten van de boer kan worden verbeterd. Aan het einde van het jaar rapporteert de werkgroep haar resultaten aan de Europese Commissie. Boerenbusiness gaf Veerman kort geleden alvast zes tips voor het verbeteren van de marktpositie van de agrarische ondernemer.
De groep kent in ieder geval een hoog bestuurdersgehalte: buiten een onafhankelijk marktexpert vervult iedereen zeer hoge managementfuncties. Zo zullen onder andere de plaatsvervangend directeur van de Franse supermarktgigant Carrefour, de oud-directeur van de Duitse coöperatieve vleesverwerker Westfleisch en de directeur-generaal voedingsmiddelenindustrie binnen het Spaanse ministerie van landbouw aan tafel aanschuiven.
Kandidaten uit alle Europese lidstaten hebben kunnen solliciteren, maar uiteindelijk is er gekozen voor een relatief kleine groep van in totaal twaalf leden. Nederland en Frankrijk zijn de enige landen met twee deelnemers aan de werkgroep. De overige leden komen uit Polen, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Hongarije en Slowakije.
Foto Fresco: Marjet van Veelen, foto Veerman: Monique van Zeijl
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melkvee/artikel/10867691/Veerman-en-Fresco-checken-marktpositie-van-boer]Veerman en Fresco checken marktpositie van boer[/url]