Slachterijen hebben zich beklaagd dat ze vaak vuile dieren aangeleverd krijgen. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) start een 'opvoedkundige' campagne richting veehouders en handelaren om dieren schoon aan te bieden bij de slachterij. De slachterijen dreigen met financiële maatregelen als de campagne geen succes heeft.
Dé van de Riet en Richard de Mooij schreven namens de COV een column in het tijdschrift van Vee & Logistiek waarin ze aan veehouders vragen vooral op te letten bij de borststreek en onderbuik. Dit zijn plaatsen waar het vlees makkelijk in contact komt met vuil, omdat daar het mes doorheen gaat.
Bijna alle slachterijen hebben volgens de COV'ers flink geïnvesteerd om te voldoen aan wettelijke eisen en het toezicht daarop door de NVWA. De voedsel- en warenautoriteit heeft namelijk een nultolerantie als het gaat om vuil op vlees.
De auteurs wijzen erop dat veehouders als goede voedselproducenten, aan de basis moeten staan van een schone hygiëneketen. Van de Riet en De Mooij geven aan dat slachterijen daarom niet meer 'lijdzaam toe zullen kijken om de nalatigheid van een andere ondernemer op te gaan knappen.'
'Mocht de campagne onvoldoende resultaat hebben en alle opvoedkundige wijsheden en slogans niet afdoende zijn, dan zijn slachterijen genoodzaakt om bij aanvoer de dieren te categoriseren van schoon tot ernstig vervuild. In dat laatste geval gaat gekort worden. Met een beetje meer bewustzijn en discipline zou het zover niet moeten hoeven komen: schone runderen, een schone taak,' zo wordt gesteld in de column van Vee en Logistiek.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.