Ondanks een lagere omzet, een afnemend voervolume en minder winst blikt Agrifirm tevreden terug op het afgelopen jaar. In een uitdagende markt wisten de voeractiviteiten in Nederland goed stand te houden, terwijl de divisie plant het marktaandeel zag vergroten. Per saldo schrijft de coöperatie een nettowinst op van 30,6 miljoen euro.
Agrifirm kreeg in 2016 te maken met uitdagende marktomstandigheden. Voorbeelden hiervan zijn de lage melk- en varkensprijzen, beroerde weersomstandigheden in belangrijke teeltgebieden, de vogelgriep in de pluimveehouderij en de fosfaatproblemen in de melkveehouderij. De voerprijzen daarentegen, dankzij rustige grondstoffenmarkten, vrij stabiel. Per saldo behaalde Agrifirm een omzet van ruim 2,1 miljard euro. Ten opzichte van 2015 daalde de winstmarge van 0,5 procent tot 1,5 procent. Daarmee kwam het bruto resultaat uit op 31,7 miljoen euro, een min van bijna 46 miljoen ten opzichte van het vorige boekjaar. De leden van Agrifirm mogen over 2016 gezamenlijk 33 miljoen euro verdelen.
Volgens CEO Dick Hordijk heeft Agrifirm 2016 goed afgesloten. ‘We zijn een sterke coöperatieve onderneming die klaar is voor een volgende stap als grote internationale speler.’ Hiervoor liggen ook mogelijkheden, want volgens Hordijk is Agrifirm financieel kerngezond en staat de onderneming goed op de kaart. Zo steeg de solvabiliteit, als graadmeter van de balans, in het afgelopen jaar naar 53 procent.
Focus op kernactiviteiten
Met de verkoop van het resterende belang in Plukon en de verkoop van de resterende 51 procent van aandelen heeft Agrifirm in 2016 getracht focus aan te brengen in de kernactiviteiten. Zuid-Amerika wordt een belangrijk focusgebied voor de voerleverancier, met het oog op de aankoop van de Uruguayaanse premixfabrikant Nutral. Ook de Poolse mengvoerfabrikant Paszmark werd toegevoegd aan het portfolio. In Duitsland werden juist activiteiten afgestoten en hergestructureerd. Dit leidde tot een strategische samenwerking met de Duitse speler DTC en de verkoop van de fabriek in Neuss. Ook vanuit Nederland gaat Agrifirm de Duitse markt op. Vanuit de noordelijke fabrieken gaat Agrifirm zich richten op de verkoop van veevoer in de grensregio’s in Duitsland.
Agrifirm Plant heeft vorig jaar haar Plant activiteiten in Duitsland volledig afgebouwd, omdat deze te weinig rendement opleverde. Eind 2016 ondertekende Agrifirm Plant een intentieovereenkomst tot samenwerking met het Chinese Beidahuang Blacksoil Potato Industry. Hiermee tracht de divisie Plant haar internationale dienstverlening verder vorm te geven.
Verwachtingen 2017
In 2017 verwacht Agrifirm verbeterde marktomstandigheden in de veehouderij. In 2016 zag Agrifirm Feed klantverlies ontstaan onder varkenshouders, vooral door druk op debiteuren en concurrentie van prijsvechters. Door het aanpassen van de fabriek in Veghel, die in juli operationeel wordt, is Agrifirm naar eigen zeggen goed op weg om klanten terug te winnen.
Wat betreft de rundveehouderij houdt Agrifirm in 2017 rekening met een afname van de melkveestapel gedurende het jaar door de gevolgen van het fosfaatreductieplan. In de pluimveehouderij gaat de markt in de ogen van Agrfirm steeds meer toe naar concepten. Met de introductie van het ‘Slowfeed voerprogramma’ tracht de divisie Feed hieraan een proactieve bijdrage te leveren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkens-voer/artikel/10873795/Agrifirm-tevreden,-ondanks-kleinere-winst-en-volumes]Agrifirm tevreden, ondanks kleinere winst en volumes[/url]