Kwekerij Siem Munster teelt 13 hectare pootaardappelen.
Het gaat om de Spunta-pootaardappel.
Het sorteren en verwerken is in volle gang.
De aardappelen waren ruim voor de nattigheid gerooid.
Het pootgoed is bestemd voor Afrika.
Het pootgoed is bestemd voor Afrika.
Sandra en Siem Munster delen hun passies binnen het bedrijf.
Het potgrond is bestemd voor de tulpenbroeierij.
Het opplanten van de tulpen voor de broeierij gebeurt in 2 etappes: in september/oktober en in november.

Bedrijfsreportage Kwekerij Munster

'De consument laten zien wat we doen'

22 November 2019 - Jeannet Pennings - 6 reacties

Tulpen en pootaardappelen, ze vormen een ideale combinatie op het bedrijf van Siem en Sandra Munster in Slootdorp. Of het nu gaat om de ontwikkeling van kennis of de spreiding van risico’s en arbeid, de 2 teelten versterken elkaar. Toch zien de ondernemers ook uitdagingen. "De aardappelsector kan heel wat leren van de tulpenmarketing."

Ruim 6.000 bezoekers uit binnen- en buitenland melden zich elk voorjaar bij Kwekerij Siem Munster. Zij willen maar 1 ding: tulpen zien, en het liefst zo veel mogelijk. In een periode van 6 weken tijd rijden de touringcars af en aan. Sandra Munster zette daarom 10 jaar terug Tulpenexcursie.nl in de markt. Dat wat ze graag doet, met mensen werken, komt daarin samen met de passie van haar man Siem: het telen van tulpen en pootaardappelen. 

Bedrijfsgegevens
Kwekerij Siem Munster
Op het bedrijf van Siem en Sandra Munster is akkerbouw gecombineerd met de teelt van tulpenbollen en bloemen. Het teeltplan bestaat dit jaar uit tulpen (30-35 hectare), pootaardappelen (13 hectare), vogelakkers (7 hectare), wintervoedsel (5,5 hectare), graszaad (4 hectare) en wintertarwe (3,5 hectare). Daarnaast worden jaarlijks 7 miljoen tulpen gebroeid voor bloemen en ontvangt het bedrijf ieder voorjaar zo'n 6.000 toeristen. De 4 dochters (Roos, Lotte, Fleur en Asia) zijn met hun leeftijd tussen de 9 en 15 jaar nog te jong om van (potentiële) bedrijfsopvolgers te spreken.

De laatste rollen in groten getale over de sorteermachine als we medio november een bezoek brengen aan het bedrijf. Het gaat om de Spunta, zo leren we als Siem en Sandra hun trots laten zien. Dat Siem erbij is, is eigenlijk geen goed teken, want nog lang niet alle bollen zitten in de grond. Er wordt met smart gewacht op een paar droge dagen. "Normaal worden alle tulpenbollen in oktober geplant", vertelt Siem. "In november ligt de focus op het sorteren en afleveren van het pootgoed. Daarnaast zijn we dan druk met het opplanten van de tweede helft van de 7 miljoen tulpen die we 's winters afbroeien."

Aardappelen vroeg
Ook de rest van het jaar volgen de werkzaamheden rond de hoofdteelten elkaar mooi op, waardoor een jaarrond arbeidsfilm ontstaat bij Kwekerij Siem Munster. Door het natte najaar wordt het nu even puzzelen. "We hopen de bollen er voor de kerst in te hebben", zegt Siem lachend, maar met een serieuze ondertoon. De extreem natte omstandigheden in het plantseizoen verwacht hij ongetwijfeld terug te zien in de opbrengst. "Een gedeelte van de tulpen is vroeg geplant, op de zwaardere percelen, en die hebben veel water voor hun kiezen gekregen. De rest moet nog de grond in, daar zit een lange periode tussen."

Anderzijds pakt het voor de akkerbouwgewassen dit jaar juist gunstig uit. Waar veel telers deze maanden met de grootste moeite hun aardappelen rooien, had Siem zijn pootgoed al voor de vele regenval binnen. "Daar zijn we altijd vroeg mee. Dat kost ons wellicht wat kilo's opbrengst, maar dat weegt niet op tegen het voordeel qua arbeidsplanning. In september en oktober hebben wij onze handen vol aan het bollen planten buiten en opplanten voor de broeierij."

Patrijzen op het land
Naast pootgoed en tulpen, telen ze een aantal gewassen die bijdragen aan een gezonde vruchtwisseling: graszaad, wintertarwe en soms suikerbieten. Daarnaast is een deel van het areaal ingericht als natuurakkers ter bevordering van de biodiversiteit en vogelpopulaties. "We zien dat duurzaam produceren steeds belangrijker wordt en daar willen we een steentje aan bijdragen", vertelt Sandra. "Zo telen we onder meer luzerne met daartussen stroken kruidenrijke mixen specifiek voor vogels. Het effect? Afgelopen jaar huisde er een groep patrijzen op ons land en dat is best uniek", vertelt Sandra enthousiast. "Bovendien geven de laag renderende gewassen de grond extra rust", vervolgt Siem. "Dat zorgt voor een betere bodemstructuur."

Alles wat het bedrijf verlaat, krijgt een nieuwe functie

- Sandra Munster

Andere duurzame initiatieven van Kwekerij Siem Munster zijn de akkerranden die functioneren als teeltvrije zones, de grote hoeveelheid zonnepanelen op het dak en de recycling van het afvalmateriaal. "De bollen en bladresten van de broeitulpen gaan naar een biovergister. Ook het potgrond en zand wordt hergebruikt. Eigenlijk alles wat hier het bedrijf verlaat, krijgt een functie." De ondernemers vertellen het alsof het de normaalste zaak van de wereld is, een onderdeel van hun vak.

En toch zit daar ook enige gevoeligheid als we doorpraten over 'het vak beoefenen'. "Je wilt als boer bezig kunnen zijn met een goed product produceren. Helaas is dat niet meer vanzelfsprekend: de vergunningen, certificeringen, audits en administratieve rompslomp die daarbij hoort. Niets is met elkaar gekoppeld, waardoor we als sector veel te veel met verkeerde dingen bezig zijn. Niet meer met dat wat we moeten doen: boeren. De rek is er volledig uit, dus ja de boerenprotesten die steunen we volledig. De stikstofcrisis is 'slechts' de druppel."

Boerenversmarkt
Het sterkt Siem en Sandra in hun overtuiging: "We moeten de consument laten zien wat we doen." De excursies zijn daar een voorbeeld van, maar ook de camperplaatsen die ze hebben ingericht en 'de Boerenversmarkt' die ze samen met andere ondernemers op poten hebben gezet. Sandra: "We willen de sector in een positief daglicht zetten en doen dat vanuit een passie om ons verhaal te vertellen." Dat daar behoefte aan is, daar twijfelt de onderneemster niet aan. "Mensen willen weten: wie is die man die mijn bloemkool teelt? Onze regio, de Wieringermeer, staat bekend om het hoogwaardige pootgoed dat er geteeld wordt en in zakken naar Afrika gaat. Bijna niemand weet dat. Op de Boerenversmarkt kun je een lokaal patatje eten."

Aardappelsector heeft een gezamenlijk potje nodig

- Siem Munster

Volgens Siem kan de aardappelsector wat dat betreft nog veel leren van de tulpenbranche. "Daar dragen we als bloemenproducenten jaarlijks een percentage van onze opbrengst af aan Tulpen Promotie Nederland. Met dat budget wordt onder meer jaarlijkse de tulpendag op de Dam in Amsterdam georganiseerd en promotie tijdens de Grüne Woche en schaatsevenementen. Een gezamenlijk potje voor de marketing rondom aardappels zou goed zijn. Het telerscollectief dat is aangesloten bij HZPC zou daar bijvoorbeeld voor gebruikt kunnen worden." Sandra vult aan: "Daarnaast is het belangrijk om te blijven investeren in lokale initiatieven, zoals open dagen. De consument heeft behoefte om dichter bij de boer te staan. Daar ligt een kans voor de sector om te laten zien wat we doen en hoe we het doen."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van deze fotoreportage? Laat het ons weten

Jeannet Pennings

Jeannet heeft haar roots in de bloembollensector liggen en zij groeide op een agrarisch bedrijf in de kop van Noord-Holland op. Als generalist bericht ze voor Boerenbusiness over alle sectoren. Daarnaast verkent ze de mogelijkheden van sponsored advertising.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
6 reacties
down under 22 November 2019
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/fotoreportage/10884765/de-consument-laten-zien-wat-we-doen]'De consument laten zien wat we doen'[/url]
Als dit artikel lees zou ie nog z'n eige vrouw verkopen.
jesse k 23 November 2019
Alle goede bedoelingen ten spijt maar 40% van de Nederlanders de bekende linkse rakkers zien alleen maar gif, vervuiling al is het maar 1 molecuul, en geloven alleen linkse berichtgeving.
Ton Westgeest 23 November 2019
We hoeven niet te laten zien wat we doen, dat weet de burger echt wel...

We kunnen beter laten zien wat de industrie doet : stikstof en CO2 uitstoten zonder vergunning!!!

Wat dat wordt met meten gewoon toegerekend aan de landbouw......
Piet 26 November 2019
Onhaalbare norm door derden geconsumeerd.

VVD heeft dit gewoon laten liggen, en roepen blind deze norm dit is werkelijk te ziek voor woorden.

Hoe moeilijk kan het zijn voor en kabinet dat zich druk maakt om roetveegpiet, speelt voor Sinterklaas bij lobbyisten en vooraan op beeld staan als er vliegtuigrampen en ander snoepgoed verschijnen?

Zo niet verontrustender is de comateuze toestand van boeren en het totaal achterwege laten van deze feiten in de media (Hoe is dit mogelijk..? Waar verdwijnen de Groningse aardbevingsrapporten, geluidsrapporten uit Lelystad, vervuilde stookolie R'dam en het schoon Hollands zand voor vervuilde bagger uit Belgie, waar is het einde van dit krankzinnige, respectloze beleid van lobbyisten?

Voor onze democratie is gevochten, geen referenda, burgemeesters nog steeds niet te benoemen: dit zijn maffia praktijken voor een volk wat zich rolt in decadentie tot totale onderwerping heeft plaats gevonden en er geen weg meer terug is, we worden bespied belogen en bedrogen.

Boeren komen uiteindelijk een theefeestje geven in Den Haag en laten zich wegsturen met "Julie zijn niet het probleem maar de oplossing", tot mijn stomme verbazing heb ik dit tot 74 jaar eerder gehoord, dit is niets anders als het doordacht knechten van de bevolking totale (hypothecaire) onderwerpingslobby's worden klakkeloos uitgevoerd.

Laatste onteigeningslobby door publiek tegen boeren op te zetten is werkelijk het krankzinnige toppunt van onze verkozen leiders
(met als ketting subsidie).
Paul 26 November 2019
De schellen vallen van mijn ogen.
Abonnee
Leo 26 November 2019
We kunnen veel leren van de industrie; niks laten zien aan consumenten! Wie verkoopt zijn suikerbieten per stuk aan de consument voor bij de koffie? Of tarwe? Of n cel van 1000 ton aardappelen of uien? Juist, niemand. Dus net als de industrie, hoge hekken rond je bedrijf, een dichte poort en bij vragen als enig commentaar, 'geen commentaar'!!
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden