Nancy Beijersbergen / Shutterstock.com

Opinie Johan Geeroms

Landbouwsector is geen zielige sector

8 Oktober 2019 - Johan Geeroms - 17 reacties

Duizenden boeren die hun erf achterlieten en naar Den Haag gingen om te demonstreren. Het initiatief van Agractie bleek een groot succes. Deze landelijke protestactie kreeg dan ook van alle kanten bijval. Langs de weg gingen duimen omhoog en ook op social media was er een warme golf van sympathie (los van de haters die er altijd zijn). Waarom?

Al vele jaren krijgen Nederlandse boeren de ene wettelijke regeling na de andere op hun dak. Als ondernemer word je daar gek van. Daar komt nog eens bij dat boeren ook steeds vaker als boeman afgeschilderd worden; als het gaat om dierenleed, bio-industrie en milieuvervuiling.

Het is ondertussen wel duidelijk dat het agrarische systeem in Nederland tegen zijn grenzen aanloopt. Onder andere door de lage landbouwprijzen zien boeren schaalvergroting als de enige uitweg. Daarvoor steken ze zich zwaar in de schulden, wat voelt als een strop om de nek; zeker wanneer de overheid vervolgens steeds weer met nieuwe regels en strengere eisen komt.

Geen zielige sector
Je zou echter bijna vergeten dat we praten over de sterkste economische sector van ons land. Nederland is (na de Verenigde Staten) namelijk de grootste landbouwexporteur ter wereld. In 2018 bedroeg de export €90,3 miljard aan landbouwgoederen. En daar komt vervolgens nog eens €9,2 miljard bij voor landbouwgerelateerde goederen, zoals melkrobots of machines voor de voedingsmiddelenindustrie.

We hebben het dus niet over een zielige sector. Dat beeld kreeg je na de demonstratie-dag wel. Als wereldspeler zal de sector zich verder moeten vernieuwen. Iedereen begrijpt dat de stikstofdruk omlaag moet, en ook is duidelijk dat in ons kleine land een grens zit aan de alsmaar uitdijende agrarische bedrijven. Maar, wat liggen er veel kansen voor een gezonde herstructurering. Kijk naar ontwikkelingen op technologisch gebied; big data en kunstmatige intelligentie.

Het verschil maken
Als wereldspeler moeten we juist daar het verschil gaan maken. We zijn in Nederland internationaal genoeg georiënteerd om een gedeelte van onze productie buiten de grens te organiseren. Op de plaatsen waar wel ruimte is. Natuurlijk moet de overheid ook oog hebben voor boeren die moeten stoppen. Geen bureaucratisch gedoe van ambtenaren die zich achter de regels verstoppen. Ga samen op zoek naar oplossingen. Kijk samen wat er met de lege stallen kan gebeuren.

Maar, met een wereldbevolking die in 2030 maar liefst 8,5 miljard mensen zal bereiken, zijn de uitdagingen voor de agrarische sector enorm. Er zijn grote veranderingen op komst en ik ben ervan overtuigd dat ons land een hoofdrol zal gaan vervullen.

Johan Geeroms

Johan Geeroms is Risk Director bij Euler Hermes, wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekeren en corporate incasso. In zijn blogs richt Geeroms zich veelal op ontwikkelingen in de agrarische sector.
Reacties
17 reacties
Abonnee
Fortissimo 8 Oktober 2019
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/column/10884255/landbouwsector-is-geen-zielige-sector]Landbouwsector is geen zielige sector[/url]
Quote: "Als wereldspeler moeten we juist daar het verschil gaan maken. We zijn in Nederland internationaal genoeg georiënteerd om een gedeelte van onze productie buiten de grens te organiseren. Op de plaatsen waar wel ruimte is. Natuurlijk moet de overheid ook oog hebben voor boeren die moeten stoppen."

De enigste juiste benadering heer Geeroms. Maar daarvoor zijn échte ondernemende mensen nodig en dat gaat zich de komende jaren vanzelf ontwikkelen.
jan veltkamp 8 Oktober 2019
Dus hier moeten we stoppen om de stikstof depositie op een overheidstuin te verminderen maar we mogen wel een nieuw bedrijf in e amazone beginnen omdat daar ruimte is!!!! Dit is precies waar het misgaat met de regering in NL: totaal geen visie.
hans 8 Oktober 2019
" een gedeelte van onze productie buiten de grens te organiseren"

Denk daar even over na.

En dan "2e landbouwexporteur ter wereld" willen blijven.

Dit heeft niets meer van doen met boeren of voedselproductie,
maar alleen met handel, vervoer, vervuiling, neo-kolonialisme, belasting-ontwijking, en vooral de nederlandse VOC-mentaliteit.
Ton Westgeest 8 Oktober 2019
2e landbouwexporteur ter wereld" willen blijven. Ik denk dat je hier mank gaat hans.

Dat willen ze namelijk niet, overal wordt het steeds duidelijker dat ze de landbouw kwijt willen. Nertsen houders weg, Kippen weg, varkens weg, KLM van het buitenland, energie van het buitenland, de haven van de Chinezen, alles mag eigenlijk wel weg.

We verdienen de kost met onze narco staat. We verkopen de goeie grond aan België en we storten de vergiftigde grond uit België weer terug. Alle gif halen we binnen en mengen we door de olie, om weer door te verkopen aan de schepen. We subsidieren massaal biomassa, wat later de grootste luchtvervuiling blijkt te zijn. Met wit- was praktijken zetten we windmolens en stichten we zonneparken. Volgens Wopke gaan we geld verdienen met geld lenen....

Het is misschien even wennen maar we moeten anders gaan denken. Je moet je gewoon openstellen voor andere verdienmodellen als we nu gewend zijn!

Je moet niet zo ouderwets ....en zeker niet aan de toekomst van onze kinderen denken!!
Sjef O 8 Oktober 2019
Het is wel duidelijk dat het agrarisch systeem tegen zijn grenzen aanloopt, wat een onzin, zelfs mondiaal gezien is het nederlands systeem absolute top, per kg product heeft nederland de beste footprint die denkbaar is, punt, Met alles wat nu aan de zijlijn bedacht word is gepiel in de marge, t.a.v. het stikstof vraagstuk met uw lulpraat van" als maar uitdijende agrarische bedrijven" schrijf het eerlijke verhaal op man, de landbouw is de enige sector die al een lange reeks van jaren een forse krimp laat zien t.o.v. andere stikstof producerende sectoren.
Gewoon in de Europese pas lopen t.a.v het depositiebeleid en het stikstofprobleem is grotendeels opgelost. Komende tijd aangrijpen om gedegen onderzoek te doen naar de werkelijke bijdrage die wij als landbouw hebben , en op basis van een eerlijk en gedegen onderbouwing besluiten nemen. En tot die tijd stoppen met die vooringenomen verhalen daar word de sector echt moe van.




8 Oktober 2019
We moeten nog een keer zo'n acties houden tegen onze toeleveranciers en afnemers, dan gaan we nog een keer wat verdienen.
hans 8 Oktober 2019
Ton, 2e landbouwexporteur ter wereld, wat we nu zgn zijn, dat is voor 80% ook al wederuitvoer of doorvoer. Qua werkelijke agrarische productie zijn we natuurlijk toch maar een Calimero-land, totaal afhankelijk van agrarische bulk importen.

Dus de productie in Nl verlagen hoeft totaal geen invloed op de export-positie van Nl te hebben.

En dat is wat uit het artikel hierboven als voornaamst gevonden wordt:
de agrarische handel via Rotterdam en Schiphol.

DE 2 WERELDHAVENS IN NEDERLAND DIE VOOR EEN GROOT DEEL VERANTWOORDELIJK ZIJN VOOR ALLE NEDERLANDSE MILIEU-PROBLEMEN,
CO2, stikstof, fijnstof, broeikasgassen, verpeste lucht en waterkwaliteit, geluidsoverlast, fille's, drugs, illigaliteit,enz,
MAAR SLECHTS ZEER BEPERKT BIJDRAGEN AAN EEN WEVAREND NEDERLAND,
want maar beperkte werkgelegenheid biedend, veelal vooral tranporten (tussenstops) via Nl voor goedkope brandstof (Shell, geen belastingafdracht, veel winst voor oa grootaandeelhouders als kon. familie), multinationals die Nl als belastingparadijs gebruiken.
Abonnee
roy009 8 Oktober 2019
Qua werkelijke agrarische productie zijn wij geen calimero land als voorbeeld noem ik tulpen, bloemen, tomaten en pootaardappelen.
en wat dacht je van de mensen die bij Schiphol, Rotterdamse haven, Shell en de aanverwante bedrijven werken? grappenmaker.
hans 8 Oktober 2019
Tulpen, een echt product voor de rijken, wat voor de landbouw slechts structuurbederf en milieudruk oplevert.
Bloemen en tomaten, uit de kas, alleen door gesubsidieerd Nederlands gas, bedankt Groningen (en zoek het daar verder maar uit).
Pootaardappelen, ok, een leuke business, maar slechts 1x per 5 jaar op goede gronden.

Hoeveel mensen werken er nu werkelijk op Shithol en Verrotterdam? Container overpak en brandstofvoorziening, 1000 max? Shell enkel overhead, enkele honderden banen, en alle winst der bedrijven buiten de Nederlandse belastingsfeer.
De werkelijke kosten, milieuverontreiniging, financieel, psychisch en lichamenlijk voor de omwonenden en werknemers, daar kan de maatschappij voor opdraaien.
petatje 8 Oktober 2019
Zeg Hans wat heeft t nou voor nut om je fakenieuws op n boerensite te plaatsen. Je lijkt wel de papegaai van Jesse en Tjeerd. Die 45 Miljard NETTO exportwaarde d oor de landbouw komt ook van het CBS alleen niet uit Nieuwsuur met Tjeerd! Dat is geld waar we onze sociaalstaat mee bekostigen. Extraatjes kan een land alleen betalen, net als n huishouden, van geld dat extern verdiend wordt. En dat geld wordt aan de basis door die 1,5 % samen met de aarde,zon en water plus Co2 gegenereerd en levert ook nog zuurstof op. Wat is daar nou mis mee beste Hans?
hans 8 Oktober 2019
45 miljard netto export, veel be- en verwerkt geimporteerde landbouwproducten. Bedrijven die profiteren van de goedkope internationale havens. Maar zo kunnen verkassen.

Maar wat en voor welke waarde wordt nog door nederlandse boeren in Nederland geproduceerd? 1/5e van de exportwaarde, met daarbij de helft aan kosten aan benodigde (buitenlandse) grondstoffen? Want heb je het over het betalen van onze sociale heilstaat, het zijn slechts de boeren die wel belasting in Nederland betalen.

Ja, in Nederland staan veel verwerkende bedrijven. Internationaal handelend, dus weinig winstbelasting in Nl afdragend, of met een mooie deal met de fiscus. En de grote winstcijfers.
Daarbij veel dubieuze werknemers, want wie wil nog met de handen op een slachthuis, op het land of in de kas werken? Ook geen belastingafdracht.

Leuk die internationale handel, leuke cijfers, maar de boer is de dupe, het milieu de pineut, en de multinational de lachende derde.


petatje 8 Oktober 2019
Hans die waarde is dagelijks overvloedig voedsel voor iedereen in dit land. Verder houdt de sector een l eger aan ambtenaren, adviseurs en linkse azijnp.ss.rs bezig.
hans 9 Oktober 2019
Petatje, overvloedige landbouw in een land kan heel goed samengaan met honger in datzelfde land. Dat ligt aan hoe het regime in een land zich gedraagd.
En in Nederland, waar het beleid totaal gericht is op de wensen van slechts enkelen, zie de sop rondom de devident-belasting en nu de stikstof-trammelant, kan honger dichterbij zijn dan menigeen denkt.
Abonnee
roy 9 Oktober 2019
hans je begrijpt er niet veel van. de ligging van Nederland in combinatie met de agrarische sector is de kracht. Het zijn landbouwketens he en die verplaats je niet zo maar ff. Met bloembollenteelt wordt wel degelijk veel waarde toegevoegd.
Je kan je beter afvragen wat de linkse regeringen met de opbrengst van dit Groningse gas gedaan hebben? wsl aan WW uitkeringen en asielzoekers uitgegeven. Je zal er nog van schrikken hoeveel mensen er op Schiphol en in Rotterdam werken incl vrachtwagenchauffeurs en aanverwante bedrijven. Je zet het allemaal erg zwart- wit neer. Nederland zit qua agrarische productie in de voorhoede, maar er wordt door de politiek alles aangedaan om op achter te raken. En voor alle medewerkers die in de door jouw genoemde sectoren werkzaam zijn wordt gewoon loonbelasting betaald. Het gaat allemaal om getallen en bedragen die echt ergens over gaan en we niet zonder pijn kunnen missen!
Abonnee
Shakespeare 9 Oktober 2019
Marechaussee schiphol 5000 man. Nou jij weer
hans 9 Oktober 2019
"Marechaussee schiphol 5000 man. Nou jij weer."
Ambtenaren, niks met Shithol te maken. Kun je overal plaatsen, chronische tekorten. Brabant, topprovincie qua (drugs)criminaliteit. Stuur daar die marechaussee maar heen.

Landbouwketens die je niet verplaatst? Waarom worden dan al die bloemen nu al in Afrika geteelt (omzeilen van Nederlandse gewasbeschermingswetten?), maar moeten zonodig toch bij ons geveild worden?

Ligging van Nederland.
Ja, alle vluchten uit Z Europa richting Afrika "komen over Nederland, Shithol" zeker om even vol te tanken.
En die haven van Antwerpen bereikt het Ruhrgebied niet, omdat Limburg het spoor blokkeert.

Nee, Shell (plus financieel belanghebbenden van deze maffiabende) zorgt voor een regime in Nederland wat haar belangen terdege verdedigt. De bijkomende milieuschade, Shell wast haar handen in onschuld.

Vrachtvervoer, vaak Oost Europeanen overigens, blijft altijd nodig, alleen de richting kan even gemakkelijk de andere kant op.

Blijft over de loonbelasting indien het geen ambtenaren betreft. Zolang we de boeren de lucht- en watervervuiling in de schoenen blijven schuiven, en die de kosten van de milieuschade laten betalen, en zo de werkelijke vervuilers buiten schot houden, dan is dat misschien de netto winst voor bv Nederland aangaande "onze wereldhavens".
Sonja 17 Oktober 2019
"Kijk samen wat er met de lege stallen kan gebeuren." Dat kan makkelijk verholpen worden: stop de EU-subsidies voor het bijbouwen van stallen.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden