Shutterstock

Analyse Olie

Olieprijs onderuit, vraag naar diesel blijft groot

2 September 2022 - Jurphaas Lugtenburg

De olieprijs maakte de afgelopen week bijna een duikvlucht naar beneden. In een paar dagen tijd verloor Brent ruim $12 per vat. Een tegenvallende vraag uit China en mogelijk extra aanbod van olie uit Iran hebben hun stempel gedrukt op de markt.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De notering van Brent ruwe olie steeg begin deze week naar $104,91 per vat. Dat is de hoogste koers in een maand tijd. De piek in de prijs is echter maar van korte duur gebleken. De prijs zakte al snel weer onder de $100 per vat. Gisteren (donderdag 1 september) bereikte de koers het voorlopig laagste punt op $92,26 per vat.

Twee factoren die zwaar wegen op de oliemarkt springen er deze week uit. Een deal met Iran over het nucleaire programma van het land leek binnen handbereik. Dat nieuws werd althans gebracht door een Iraanse nieuwszender die een bron binnen het International Atoomenergieagentschap citeerde. Dat werd later ontkracht door een anonieme bron verbonden aan een van de onderhandelende lidstaten. De Franse president Macron liet overigens wel doorschemeren dat een deal dichtbij is, hij hoopt dat het snel tot een hervatting van de deal uit 2015 komt die door Trump werd opgeschort. Het hervatten van de deal zou betekenen dat de Iraanse olie weer makkelijker zijn weg op de wereldmarkt vindt. Israël is een van de felste tegenstanders van een akkoord omdat de Israëliërs vrezen dat met het toestaan van kernenergie in Iran voor het opwekken van energie de kans bestaat dat Iran als nog in het geheim een kernwapen ontwikkelt.

Corona
Ook een andere oude bekende is terug van eigenlijk niet weggeweest, de zorgen over corona. China blijft vasthouden aan het absoluut vrij houden van de samenleving van het virus. In de provincie Chengdu -een metropoolregio met 21,2 miljoen inwoners- is een vierdaagse lockdown afgekondigd om alle inwoners op het virus te testen. Dat voedt de angst dat de Chinese overheid wel heel rigoureus ingrijpt en daarmee de eigen economie niet ontziet. Dat raakt ook de vraag naar olie. China is de grootste olie-importeur ter wereld.

Toch is het niet gezegd dat de prijs van olie nog heel veel verder zal dalen. Er zijn tekenen dat de vraag naar olie minder daalt dan sommige experts nu doen voorkomen. Effectief blijft het aanbod van olie op de wereldmarkt krap en is bijvoorbeeld de olievoorraad in de VS geslonken. Ook de Opec kan volgende week nog een konijn uit de hoge hoed toveren. Saoedi-Arabië hintte vorige week op productiebeperkende maatregelen om de speculanten een minder grote rol op de markt te geven. Als daar ook nog eens een deal met Iran bijkomt, wordt het spannend welke richting de Opec op gaat.

Diesel als alternatief
De dieselprijs heeft wel een stapje terug gedaan, maar blijft nog steeds relatief erg duur. Aan de pomp is diesel nu zelfs duurder dan benzine. Dat komt voor een deel omdat de accijnzen op benzine eerder dit jaar meer zijn verlaagd dan die van diesel. Voor de productie en levering van diesel is Rusland een relatief belangrijke partner van de EU. Door de oorlog in Oekraïne lopen die leveringen zeer moeizaam. Ook de extreem hoge gasprijzen doen een duit in het zakje. Bedrijven die veel gas gebruiken proberen waar mogelijk diesel als reservebrandstof achter de hand te houden. De kans op rantsoenering van gas wordt als reëel gezien. Diesel is relatief makkelijk zelf op te slaan en via meer wegen te verkrijgen.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden