Kifid opent 26 januari

Extra loket voor geschillen voor rentederivaten

27 December 2014 - Redactie Boerenbusiness

Kleine bedrijven, die een geschil hebben met hun bank over rentederivaten, kunnen hiervoor vanaf 26 januari terecht bij het klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid). De banken pakken hiermee hun verantwoordelijkheid op, zo constateert LTO Nederland tevreden. Eerder hintte advocaat Marianne Adema, columnist van Boerenbusiness.nl en betrokken bij de Stichting Meldpunt klachten Banken, al op de komst van het Kifid.

Het extra loket dat eind januari op verzoek van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wordt geopend, is volgens LTO voor ondernemers die er met hun bank niet uitkomen en voor wie de gang naar de rechter een te hoge drempel is. Het reglement voor dit nieuwe loket is in opdracht van NVB vastgesteld. MKB en LTO hebben hierover afgestemd om deze dienstverlening ook voor de land- en tuinbouw passend te krijgen, aldus de land- en tuinbouworganisatie.

Het Kifid-loket staat open voor kleine bedrijven volgens de definitie van de Europese Commissie: minder dan 50 werknemers en een omzet of balanstotaal van maximaal 10 miljoen euro. Deze groep kan bij het loket terecht als zij de klachtenprocedure bij de bank hebben doorlopen. Net als voor consumenten geldt ook hier dat het Kifid klachten behandelt waarvan de claim niet hoger is dan 1 miljoen euro.

Banken dragen de kosten voor dit loket. Wel wordt ondernemers een bijdrage van 500 euro  gevraagd in de kosten voor de behandeling van het geschil en 1.000 euro bij een hoger beroep. Wordt de ondernemer in het gelijk gesteld, verklaart LTO, dan ontvangt hij dit bedrag terug. De uitspraken van het Kifid zijn bindend.

Banken werken in overleg met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aan een herbeoordeling van de lopende rentederivaten in het mkb. Hierbij wordt bekeken of het product passend is voor de klant en of de dienstverlening en informatieverstrekking bij afsluiten van het derivaat juist zijn geweest. Deze herbeoordeling is in de zomer van 2015 afgerond, stelt LTO. Waar een probleem wordt geconstateerd, moet de bank een oplossing bieden aan de betreffende klant.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden