Direct is zichtbaar dat de rooier is gebaseerd op de Rexor 620 bietenrooier. De layout en werkwijze is totaal anders dan we gewend zijn. Na het rooien gaan ze via een loofdoorvalmat over de voorwielen waar het product op één stroom wordt gedraaid.
Zo te zien bevindt de cabine zich in een vaste positie, zoals bij de Maxtron ook het geval is. Het zicht op je rooibek is daardoor wel ideaal en je hebt geen wielen die tussen de ruggen rijden.
De rooier heeft een forse bunker. Op het eerste gezicht lijkt die forser dan het 7 ton exemplaar op de huidige vier rijer. De motor ligt voor de achterwielen.
Van boven is de productstroom goed zichtbaar. De aardappelen gaan via twee 1.50m doorvalmatten over de wielen heen. De linkerzijde wordt wat opzij geschoven en rechts draait een bandje het product op de andere aardappelen. De hondengang is hier ook duidelijk zichtbaar.
De Rexor 620 bietenrooier is als basis gebruikt voor deze zelfrijder en kan daardoor in hondengang rijden. Foto: Grimme
Het concept van de aardappelen voor de cabine rooien en over de voorwielen transporteren doet denken aan de Terra Melix van Holmer. De rooierfabrikant bouwde drie prototypes en stopte er toen mee. Een succes was het niet. Foto: N. van der Boom

Nieuw concept

Prototype Grimme aardappel bunkerrooier gespot

27 September 2016 - Niels van der Boom - 13 reacties

Het lukt machinefabrikanten maar moeilijk om vandaag de dag nieuwe machines geheim te houden. Iedereen heeft een fotocamera op zak – in de vorm van een smartphone – en drones vliegen rond over de velden. Een Poolse hobbyfotograaf liep een prototype aardappelrooier van Grimme tegen het lijf en dat is een radicaal nieuw ontwerp.

Wat we zien is (oneerbiedig gezegd) een samenraapsel van techniek die Grimme al in huis heeft. Het onderstel komt van de Rexor 620 bietenrooier vandaan. Dit betekent dat de rooier in hondengang kan rijden om de bodem egaal aan te drukken. Ook de Vista II cabine van Claas is gesneden koek voor alle Grimme zelfrijders. De rooibek zal ongetwijfeld van de Varitron komen en veel van de andere techniek; doorvalmat en voorraadbunker komen van de getrokken rooiers.

De fabrikant wil zelf niets loslaten over het prototype. Het was niet onbekend dat Grimme aan een vier rijïge bunkerrooier werkte met doorvalmat maar, meer dan dat ook niet. Of we de rooier al op Grimme Technica in Damme of op de Agritechnica gaan zien dat wil het nog niet zeggen. Gelukkig hebben we de foto’s nog.

Foto’s: Facebook.com/OGL-kombinatorzy

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van deze fotoreportage? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
13 reacties
Koolraap 28 September 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/foto/fotoreportage/10871699/Prototype-Grimme-aardappel-bunkerrooier-gespot]Prototype Grimme aardappel bunkerrooier gespot[/url]
Lijkt op een kopie van de Holmer Terra Melix. Ook op een chassis van een bietenrooier. Daar zijn maar drie van gebouwd.. te groot, te duur, te zwaar.
Abonnee
Flevo uitje 28 September 2016
Heb je de fotos ook gezien?
Concludeur 29 September 2016
conclusie: we gaan weer zwaarder en groter
ijsselmeerklei 29 September 2016
@koolraap Dat was mijn eerste reactie ook toen ik de foto's zag.
Pak dan door als Grimme zijnde en plak er een bunker op van 20-25 ton zodat je in 1 keer een drieasser kipper kunt vullen, dan heb je pas winst. Veel te zwaar ben je toch al. Met een 6 rijer bek ervoor hoef je ook niet super lang te rijden voordat hij vol is.
LEO 29 September 2016
Concludeur schreef:
conclusie: we gaan weer zwaarder en groter


nee dat is te simpel.

Grimme gaat groter. immers: kleiner = minder vragen voor een machine, vaak ook simpeler.
Grimme kan voor groot veel vragen en voor klein niet.

wanneer het te groot is voor de markt, is de conclusie dat grimme verkeerd bezig is.
Jan 29 September 2016
Wanner komt er nu eens een type AMAC, lichter, eenvoudiger, goed te repareren, aangepast aan Eigen omstandigheden en toch kwalitatief goed en duurzaam op de markt?
Of wil iedereen groter, prijziger, met bunker? ... zodat 'de bodem kan worden aangedrukt...... tot Autobahn'
Is dat wat de aardappelteler nodig heeft?
Zum wass?
Amac 2 Oktober 2016
Machines zoals amac's komen niet meer terug. Omdat iedereen een andere machine wil, is het niet rendabel te produceren.

Ze zijn in immers al niet voor niks failliet gegaan. Waarom kochten zo weinig boeren een amac, maar wel grimmes, etc.?
petatje 2 Oktober 2016
Amac schreef:
Machines zoals amac's komen niet meer terug. Omdat iedereen een andere machine wil, is het niet rendabel te produceren.

Ze zijn in immers al niet voor niks failliet gegaan. Waarom kochten zo weinig boeren een amac, maar wel grimmes, etc.?

Wellicht lag het probleem niet in de rooiers zelf, maar meer in de dealers wat bij Amac in meerderheid destijds cooperatie's als bijv cebeco waren. Dat soort bedrijven stond niet om zijn snelle service bij storingen en vooral niet in de avonduren en weekeinde bekend!
grimme 2 Oktober 2016
petatje schreef:
Amac schreef:
Machines zoals amac's komen niet meer terug. Omdat iedereen een andere machine wil, is het niet rendabel te produceren.

Ze zijn in immers al niet voor niks failliet gegaan. Waarom kochten zo weinig boeren een amac, maar wel grimmes, etc.?

Wellicht lag het probleem niet in de rooiers zelf, maar meer in de dealers wat bij Amac in meerderheid destijds cooperatie's als bijv cebeco waren. Dat soort bedrijven stond niet om zijn snelle service bij storingen en vooral niet in de avonduren en weekeinde bekend!

Die werkwijze zit er nog steeds in bij die ex cebeco bedrijven.
Rooitrouwens met gt 170,machine naar mn hart.Capiciteit en zeer vriendelijk rooien.
klaas 2 Oktober 2016
Jan schreef:
Wanner komt er nu eens een type AMAC, lichter, eenvoudiger, goed te repareren, aangepast aan Eigen omstandigheden en toch kwalitatief goed en duurzaam op de markt?
Of wil iedereen groter, prijziger, met bunker? ... zodat 'de bodem kan worden aangedrukt...... tot Autobahn'
Is dat wat de aardappelteler nodig heeft?
Zum wass?

Ben het met je eens jan.
heerlijke machines die amac, eenvoudig te repareren licht en goede kwaliteit, jammer dat ze niet meer gemaakt worden.
qua ontwikkeling liepen ze wat achter wat waarschijnlijk ook het einde betekende, grimme loopt wel voorop met nieuwe ideen maar de uitvoering en constructie wordt door stagiaires gedaan lijkt het wel.
Abonnee
FB 8 Oktober 2016
Deze week onze aardappelen gerooid met onze "nieuwe" Grimme GZ1700 van 1999. Met een bandje over de axiaal goed en naar tevredenheid gerooid. Veel minder beschadiging en blauw dan in de voorgaande jaren toen de loonwerker met een trektron of een AVR vierrijer met bunker kwam.
Ik weet natuurlijk niet of het aan de loonwerkers of de machine lag maar ik weet wel dat op deze manier zo'n rooier heel snel uit kan!
Jk 8 Oktober 2016
Is ook geen vergelijk wat u maakt, onder dit soort kritische omstandigheden is een wagenrooier altijd beter dan een bunker rooier. Ik zou het dus niet aan de loonwerker toeschrijven
Abonnee
Teler 8 Oktober 2016
FB schreef:
Deze week onze aardappelen gerooid met onze "nieuwe" Grimme GZ1700 van 1999. Met een bandje over de axiaal goed en naar tevredenheid gerooid. Veel minder beschadiging en blauw dan in de voorgaande jaren toen de loonwerker met een trektron of een AVR vierrijer met bunker kwam.
Ik weet natuurlijk niet of het aan de loonwerkers of de machine lag maar ik weet wel dat op deze manier zo'n rooier heel snel uit kan!

4 rijer versmalt...versmallen is beschadigen..
Abonnee
agriklootje 8 Oktober 2016
voordeel van amac is idd licht en vriendelijk in onderhoud. Grimme rooit ook keurig, alleen duur en lastig( moeilijk) in onderhoud. De constructeurs van Grimme zouden verplicht zelf eens een lagertje moeten vervangen tijdens oogsttijd. Duurt gemiddeld twee keer zo lang als bij Amac.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden