Hoewel de agrarische sector van Rusland een sterke groei doormaakt verschillen bedrijven onderling sterk. Terwijl het ene bedrijf groot en modern is, zijn andere bedrijven klein, ouderwets en inefficiënt. Guido Mangnus, Global Marketing Director voor Miedema bezocht, het zuidwestelijke deel van het land.
‘Rusland is onze grootste exportmarkt en dus is het heel belangrijk om dit land in de gaten te houden’, zegt Mangnus die hiervoor enkele oblasten in Rusland heeft bezocht. ‘Dit zijn bestuurlijke eenheden die qua structuur vergelijkbaar zijn met onze provincies, maar dan net zo groot zijn als Nederland. Ik ben in de oblasten Moskou, Tambov, Tsjeljabinsk en Lipetsk geweest’, legt Mangnus uit.
Door de enorme omvang van het land zijn er ook enorme bedrijven, maar de verschillen zijn groot, zegt Mangnus. ‘Je hebt bedrijven van 50 hectare, maar er zijn ook bedrijven van 100.000 hectare en meer. Dit is geen uitzondering. Ook investeren sommige ondernemers flink in moderne apparatuur terwijl anderen nog veel met de hand doen.’
‘De investeringen worden op dit moment voornamelijk gedaan in de tarweproductie’, legt Mangnus uit. ‘De investeringen in de aardappelsector komen wel weer. De productie is met 30 ton per hectare en dus lager dan in Nederland. Daarnaast zitten er meer rotte aardappelen in.’
De onderstaande foto’s zijn door Mangnus gemaakt en tonen de grote verschillen tussen de bedrijven en de oogst van de aardappelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.