In het overdekte gedeelte stond het minder imposante materiaal. Vooral toeleverende bedrijven. Tolsma en Grisnich toonde hun kluiten- en stenenscheider. Begin dit jaar werd het Zwitserse Samro overgenomen. De machine is niet nieuw maar wordt wel beter in de markt gepositioneerd.
Op de aanvoerband worden kluiten gemagnetiseerd. Pneumatische stoters gooien ze uit de productstroom. De koperen plaatjes hebben een microfoonfunctie. Zo kunnen ze de zwaardere stenen herkennen. De capaciteit loopt van 17 tot 50 ton per uur veldgewas.
Prinsen liet een soortgelijke machine zien, de Agrisep. Dit is een Zweeds bedrijf. Met een enkele sensor worden kluiten en stenen gedetecteerd. De capaciteit bedraagt 10 tot 50 ton per uur.
Prinsen werkt met een afwijkend principe. Rubberen vingers staan in werkpositie schuin, om de productstroom af te buigen. Wordt een kluit gedetecteerd, dan klapt de vinger naar achter weg. Dat moet de productvriendelijkheid ten goede komen.
De diverse rooidemonstraties zijn het hart van Potato Europe. Regen eerder die week zorgde ervoor dat niet met twee vingers in de neus gerooid kon worden. Maar, alle aardappelen kwamen er schoon uit. Een duidelijke trend zijn de bunkerrooiers. Veelal kunnen die rijdend lossen zoals deze AVR Spirit 9200.
Dewulf toonde een nieuwe versie van hun populaire zelfrijder, de RF3060. Achter, onder de egelband, bevindt zich een transportbandje. Deze dient als bypass voor de axiaalrollenset. Zo kan intensief of juist minder gereinigd worden.
Eén van de publiekstrekkers is de Keiler II van Ropa. De Zuid-Duitse bietenrooier producent kocht enkele jaren terug WM Kartoffeltechnik en ging met de machine aan de slag. Die is inmiddels flink verbeterd.
Naast de twee rijïge verstek-bunkerrooier toonde Ropa ook zijn éénrijer. Voorlopig heeft de fabrikant geen plannen om de range uit te breiden. WM had wel een wagenrooier. Een zelfrijder lijkt logisch. Agritechnica?
Case IH/Steyr sponsorde alle trekkers. Het Franse La Campagne zorgde voor kippers. Opvallend voor ons zijn de vliegtuigbanden onder sommige wagens. En dat in het jaar van de bodem?
Het Nederlandse Tolmac probeert nog steeds door te breken met hun frontrooier. Aan de interesse ligt het zeker niet maar, onder dergelijke omstandigheden gaat het om zeefcapaciteit.
Achter de Tolmac rooier hing een twee rijïge Standen uit Engeland. Eén van de weinige producenten die nog een gangbare getrokken rooier bouwen. De machine presteerde prima.
Ook Grimme toonde twee bunkerrooiers. Vanaf dit jaar is daarop een nieuwe bunker voor rijdend lossen leverbaar. Die komt van de Varitron zelfrijder. De achterwand bestaat ook uit bunkerband. Dat voorkomt een extra zware tweede losband.
De inschuurlijnen staan een stukje verderop op het terrein. De grond loopt iets omhoog, waardoor het goed afwatert. In Emmeloord werd de demonstratie afgelast door het transport. Dat hebben ze in België beter bekeken.
De Dewulf Kwatro en Ploeger AR-4BX - beide van Nederlandse loonwerkers - naast elkaar in het veld. Een mooi moment om het rooiwerk te vergelijken. Al blijft het gissen naar de kwaliteit. Voor ieder klein foutje wordt de demochauffeur direct afgerekend door het publiek.
De AR-4BX van Ploeger heeft de AR-4B twee jaar geleden opgevolgd. Het houdt vast aan het eigen rooiconcept. Het mooie aan de Ploeger is zijn veelzijdigheid.
Ook veel belangstelling voor de RowTrack van Case IH. Vanaf dit jaar kan de fabrikant de Magnum af fabriek op rupsen zetten. Mooi voor landwerk, maar voor de kipper gaat het ook prima.
Grimme heeft de Varitron 470 vorig jaar op veel punten aangepast. Zo is hij onder andere lichter geworden en zijn er minder vernauwingen. Ook ging de prijs iets omlaag om concurrerend te zijn.
Eveneens nieuw in 2014 en voor het eerst op Potato Europe is de Puma 3 van AVR. Naar eigen zeggen de meest verkochte zelfrijdende vier rijïge rooier.
Op de vorige editie van Potato Europe, in Duitsland, werd de overname van Miedema door Dewulf bekend gemaakt. Dit jaar staan beide merken samen op de stand in de Dewulf kleuren.
Dezeure toonde een hooglosser met reinigingsfunctie. Het rollenbed is afkomstig van Grimme. Via een transportbandje wordt de grond naar binnen gedraaid, zodat het niet op de weg komt.
Vervolgens valt de grond in deze bak, onderaan de machine. Die kun je in het land lossen door de bodem open te klappen. In België is het gebruik van hooglosser veel meer ingeburgerd dan in Nederland.
Ook de Duitse wagenbouwer Fliegl heeft een dergelijke oplossing. Achter hun afschuifwagen kun je een Pom-Over transportband monteren. Die zeeft tevens losse grond uit de aardappelen.