Valtra breidt haar topmodel naar boven uit met de S394. Die levert maximaal 400 pk en heeft de styling overgenomen van de N- en T-serie die het merk al eerder onder handen nam. Grootste vernieuwing is de nieuwe bediening.
In de cabine van de Valtra S vind je een totaal nieuwe armleuning die Smart Touch wordt genoemd. We schreven er op Boerenbusiness al uitgebreid over. Een flinke stap vooruit voor de Valtrarijder. Met de forse bedieningshendel bedien je de belangrijkste functies. Schermen zijn naar wens instelbaar.
Misschien wel het echte trekkernieuws is de A4 die Valtra in Parijs presenteert. Topmodel A104 levert 105 pk uit een viercilinder Agcopower motor met SCR (Adblue). Standaard beschikt hij over een 12x12 transmissie, die is te upgraden.
De grote 8700-serie van MF is op hetzelfde grote Agco platform gebaseerd. De 8740 Dyna-VT is het nieuwe topmodel in de serie. Daarmee doorbreekt ook dit merk de 400 pk grens. Het lijkt wel een streven voor alle grote trekkerbouwers, daar waar de lat eerder nog op 300 pk lag. Het vermogen komt uit dezelfde Agco zescilinder motor als de andere modellen ook gebruiken.
Het Engelse JCB toonde de nieuwe 8000 serie al eerder maar hij is voor het eerst op het Europees vasteland. De 8330 heeft maximaal 348 pk vermogen wat uit een 8,4 liter motor wordt gehaald. 70 km/u mag hij maximaal op de weg rijden.
Argo, het moederbedrijf achter McCormick en Landini, verrasste met een vernieuwde X7-serie, die aan de Tier 4 Final eisen voldoet. Er zijn 5 modellenet vermogens tussen 165 en 225 pk met boost. Hij wordt geleverd met een 54x27 powershift transmissie. Die heeft geautomatiseerde schakelfuncties (PS-Drive) voor op de weg en in het land.
De bediening heeft zeer veel weg van Deutz-Fahr. Vooral de joystick en knoppen. De forse terminal is zeker duidelijk te noemen. Kies je voor affabriek GPS, dan krijg je een los systeem van Topcon.
Op de Agritechnica in 2015 toonde McCormick de X8 al. Daarmee wil het meedoen met de grote jongens. Letterlijk. Ook in Parijs vind je hem, nu in het metallic rood. Leverbaar in serie is hij nog steeds niet.
Ondanks de Japanse achtergrond mogen we Kubota Frans noemen. Het bouwt de grote Europese trekkers in Duinkerken. Vorig jaar al kwam het met de vernieuwde M5001 serie. Deze M5111 heeft 113 pk uit een Kubota 3,8 liter motor. Adblue wordt toegevoegd om aan de emissies te voldoen.
In de M7 vind je de grote Tellus terminal van Kverneland. In de MGX vind je de kleine variant die als trekker terminal dienst doet.
De MGX- serie is inmiddels toe aan zijn derde reïncarnatie. Die werd op de Sima gelanceerd. De M115GX-III heeft maximaal 123 pk en een 24x24 powershift met 8 trappen.
Case IH viert dat het twintig jaar geleden met de Quadtrac kniktrekker op rupsen op de markt kwam. Reden om het topmodel, de 620, van de originele kleurstelling te voorzien die twintig jaar terug ook werd gebruikt.
De grootste publiektrekker van de beurs is toch wel de autoom werkende Magnum van Case. Vorig jaar werd hij op de Amerikaanse Farm Progress Show getoond. Nu is hij voor het eerst in Europa.
Case IH wil vooral reacties losmaken met het studiemodel. Voorlopig kom je hem niet in het land tegen. De trekker is gelijk aan een standaard Magnum wieltrekker, Alleen is de cabine verwijderd en veel sensoren toegevoegd.
Al jaren werkt New Holland aan een trekker op methaan. Deze T6.180 is het laatste exemplaar. Er wordt nog vooral veel getest. Ook in Nederland rijdt er een. Het idee is dat bedrijven zelf methaangas opwekken, met een biogasinstalltie, om de trekker op te laten rijden.
Net als collega Case IH wil New Holland graag reacties losmaken. Daarbij hanteert het een meer down to earth principe. De chaffeur of boer rijdt de trekker zelf van perceel naar perceel. Dat is in feite nu al mogelijk met de huidige GPS techniek. Het is vooral de sensortechniek die het geheel veilig moet maken.