De donderdag van Potato Europe heeft maar 1 thema: nat. Het terrein werd in de dagen voorafgaand aan de beurs al omgetoverd tot een gigantische modderboel. Forse neerslag op de enige openingsdag maakte dat nog erger.
Woensdag werd al besloten alleen zelfrijdende rooimachines toe te staan. Met de omstandigheden konden zij zich wel onderscheiden. Daar is een natte editie weer wel goed voor.
De getrokken machines stonden werkeloos op het losterrein opgesteld. Naast het bekende groen en rood was onder andere Ropa aanwezig.
In de ochtenduren was het prachtig weer. Dat de beurs al om 8 uur zijn deuren opende, was daardoor een klein voordeel. Lang niet iedere standhouder leek daar van op de hoogte. Het opbouwen ging door terwijl de bezoekers al rondliepen.
De Platinum editie van de Varitron 470 is op details verbeterd. De bediening is flink vernieuwd, de loofklapper heeft een verspreider gekregen en het voorwiel kan uitschuiven. Zo past er een breder wiel onder, wat sporen verminderd.
Dewulf had als primeur hun geheel nieuwe Torro bunkerrooier in verstek. Een rijdend lossen bunker volgt in 2018. Het Inclino Master systeem houdt de rooibek continue parallel aan het veld terwijl de rooier horizontaal wordt gehouden. Dit is gepatenteerd en wordt op Agritechnica getoond.
De doorvalmat is gebogen gemonteerd. Dat beperkt de valhoogte. De reinigt gaat standaard met 2 vlakke egelbanden met 3 en 2 afdrijfrollen. De rollen op de 2e band kunnen door een noppenband met 3 rijen rubber vingers worden vervangen.
De rooibek is met een snelsluiting (links) en vanghaak (rechtsboven) gemonteerd. Binnen enkele minuten wissel je hem voor een uienbek. Een 1.65m bek is optie, de schijven beveiligd met een veer. De graafmat kan hydraulisch worden aangedreven.
Ploeger toont zijn nieuwe rooier pas in Hannover. De opvallend gele AR-4BX leverde prima werk in de nattigheid en bevestigde de reputatie van het merk uit Roosendaal.
De Innovator aardappelen werden gerooid voor de bewaring. Ook daar was veel kritiek op te horen, omdat bij het minste beetje regen de rooiers stil moesten. Kippers stonden uiteindelijk met een volle vracht in de regen omdat het logistiek stokte.
4 jaar terug was het lossen een probleem. De rooidemo werd afgelast, met veel kritiek tot gevolg. Ondanks evaluaties lijkt er weinig te zijn veranderd. De enkele rijplaten en het verharde terrein hielpen weinig. Lossen in de stortbak was een gevecht.
Meer aandacht voor alternatieve losmethodes zoals overlaadwagens. De Belgische Fliegl-importeur Ludo Pauwels ontwikkelde de Pom-Over een aantal jaren terug. Voor af land levering is de Belgische markt groot.
Vreemde eend in de bijt was Scotts uit Schotland. Het toonde een wagenrooier en voorraadrooier. In het Verenigd Koninkrijk is en blijft de wagenrooier heer en meester.
Mechanisatiebedrijf en fabrikant Veenma uit Dokkum gebruikte een oude Krakei rooier om een speciale kistenrooier te bouwen voor pootgoedstammen. Die is achter voorzien van een hefsysteem voor de kisten.
Grimme laadde de aardappelen over met hun Clean Loader overlaadstation. De eerste machines zijn inmiddels verkocht. Deze aan een aardappelteler in de Noordoostpolder.
Dewulf was de enige fabrikant die met een 2 rijïge rooimachine het veld in kwam. De RF3060 heeft het Flexyclean systeem waarbij je een bypass over de axiaalrollenset kunt schuiven. Dit was in Emmeloord niet vereist.
Rond half 11 kwam de eerste bui over. Vroeger dan werd voorspeld. Het kleine beetje houtsnippers mocht niet baten. Tijdens het opbouwen was het terrein reeds finaal kapot gereden. Standhouders die buiten hun waar hadden opgesteld waren dan ook woest. Aan de geschiktheid van Emmeloord als locatie wordt sterk getwijfeld.
Vlaming uit Zwaagdijk-Oost is de kersverse importeur van het Engelse spuitenmerk Landquip. Op de beurs was een gedragen uitvoering te zien maar er zijn ook getrokken modellen en zelfrijders die het aan gaat bieden.