Het Nederlandse bedrijfsleven kiest vaker voor verantwoord geteelde soja en dat moet ook wel gezien de doelen die de Stichting Ketentransitie Verantwoorde Soja zichzelf heeft gesteld. ‘Maar het wordt een doodlopende weg als andere Europese landen niet meedoen, want met het ‘alleen’ verhogen van je eigen kostprijs breng je je concurrentiepositie in gevaar’, stelt voorzitter Henk Flipsen.
Nederland is voorloper in verantwoorde soja, maar om effect te halen moeten andere landen toch ook meedoen?
‘Nederland neemt het voortouw in het gebruik van duurzame soja. Nu gaat het erom hoe je het aanbod van verantwoord gecertificeerde soja combineert met de vraag uit de markt. Er moet een level playing field zijn, omdat het anders vooral een Nederlandse aangelegenheid blijft en de volumes voor veel partijen eenvoudigweg te klein zijn. Maar er zijn al meer Europese landen mee bezig. België al langer, maar ook Frankrijk, Denemarken en Scandinavië bewegen zich meer in die richting. In het Verenigd Koninkrijk komt de roep vooral van de retail die het gebruik van gecertificeerde grondstoffen toejuicht. Zeer voorzichtig zie je die beweging ook in Duitland.’
Wat wil de Stichting Ketentransitie Verantwoorde Soja bereiken?
‘In 2013 was van alle soja en sojaproducten die in Nederland gebruikt worden bijna een kwart gecertificeerd volgens de RTRS standaard of gelijkwaardig. Stapsgewijs schalen we dit op naar 100 procent verantwoorde soja in 2015. Nederland loopt daarin voorop. In andere landen vragen marktpartijen minder naar deze duurzame soja. Wat er nu aan volume beschikbaar is, is ook voldoende om de Nederlandse en later ook de Noordwest-Europese markt te bedienen.’
Hoe beweeg je Nederlandse gebruikers om voor verantwoorde soja te kiezen?
‘2014 zien wij als overgangsjaar, maar in 2015 moet verantwoorde soja mainstream zijn. Dat kan als de retail dit als voorwaarde opneemt in de Global Gap eisen. Maar het wordt een doodlopende weg als andere Europese landen niet meedoen, want met het ‘alleen’ verhogen van je eigen kostprijs breng je je concurrentiepositie in gevaar. Inmiddels hebben wij belangrijke stappen gezet om de keuze voor verantwoorde soja te verankeren in de kwaliteitssystemen van de dierlijke productieketen. In de loop van dit jaar zal dit formeel zijn beslag krijgen. Voedselverwerkende bedrijven die vooruitlopend op 2015 al actie willen ondernemen, kunnen hun marktvraag nu al bij de diervoederindustrie neerleggen.’
In de ons omringende landen was het afgelopen jaar nog nauwelijks vraag naar dierlijke producten die met verantwoorde soja zijn geproduceerd. Wat moet er gebeuren om die landen zover te krijgen?
‘Andere landen hebben net zo goed belang bij verantwoord geproduceerde soja als Nederland, omdat wij eenvoudigweg op dezelfde planeet zitten. Elke marktpartij voelt daarom dezelfde prikkel om bij te dragen aan de verantwoorde productie van dierlijke producten. Dat geldt voor de Europese retail, maar feitelijk ook voor producenten van soja in de hele wereld. Sojaproducenten in Noord-Amerika zijn ook betrokken bij deze ontwikkeling. Ook zij hebben baat bij certificering van soja, maar letten dan meer op zaken als biodiversiteit, goede arbeidsomstandigheden en vermindering van gewasbeschermingsmiddelengebruik.’
Kijkt de stichting ook naar sojateelt in Nederland?
"De Stichting Ketentransistie Verantwoorde Soja niet. Voor deze vraag moet ik reageren vanuit mijn functie als directeur bij de Nederlandse Vereniging Diervoederindustrie (Nevedi). Voor alle alternatieve eiwitopties geldt dat de diervoederindustrie interesse heeft als de boer het wil afnemen én op voorwaarde dat het nutritioneel bijdraagt bij een volwaardig en dus gelijkwaardig diervoeder. Zeker gezien de toenemende schaarste in grondstoffen zijn alternatieven voor de diervoerderfabrieken van harte welkom. Maar 1,8 miljoen ton sojaschroot kun je niet zomaar even vervangen. Alternatieve eiwitbronnen moeten worden gezien als "stapjes in de goede richting". Gezien de innovatieve kracht van de Nederlandse diervoederindustrie, zullen alternatieven naar verwachting het eerst in Nederland worden geadopteerd. Om de plantaardige eiwitbehoefte in Europa af te dekken moet een tijdshorizon van zo’n tien tot twintig jaar in gedachten worden genomen.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/granenmarkt/artikel/10844699/Verantwoorde-soja-vanaf-2015-mainstream]Verantwoorde soja vanaf 2015 mainstream[/url]