Wereldspeler Sensus heeft al een sterke positie op de markt, maar wil nog verder groeien. De condities daarvoor zijn aanwezig. Dat pretendeert René Schunselaar, manager agro bij Sensus, bij de aanvang van de cichoreicampagne 2014.
De cichoreicampagne 2014 is begonnen. Wat is uw eerste indruk?
‘We hebben vorige week maandag een goede start gemaakt met de productie van inuline uit cichorei. Dat wil zeggen dat de oogst, de aanvoer en de verwerking volgens plan verlopen. De oogstcondities zijn ideaal met een beter volgroeid gewas en goede bodemcondities. Erg prettig na een jaar als 2013 waarin we een traag groeiseizoen hadden, een slechte stand en bodemcondities die niet meewerkten. Nu spelen de omstandigheden ons juist in de kaart. Aangezien we nog maar een paar dagen bezig zijn, is het nog wat prematuur, maar ik schat dat de opbrengst dit seizoen 5 tot 10 procent boven het meerjarige gemiddelde kan uitkomen bij een inulinegehalte van tegen de 17 procent.’
Welke positie heeft Sensus op de inulinemarkt?
‘Sensus is een wereldspeler op de globale inulinemarkt. Eigenlijk zijn er maar drie relevante gebieden, te weten: Noord-Amerika, Azië en Europa. Er zijn niet veel aanbieders en wij hebben daar een stevige positie in. Dat komt ons goed van pas om verder te groeien, want de vraag neemt de komende jaren verder toe. Begrijpelijk, want het is een gezond ingrediënt van natuurlijke oorsprong. Je kunt er lekkere voedingsmiddelen gezonder mee maken en dat doen grote voedingsmiddelenbedrijven in zuivel, de brood- en banketsector en in de kinder- en babyvoeding dan ook steeds meer. Inuline vult daarmee een belangrijke trend in en die groei houdt niet op.’
Hoe denkt u die extra behoefte aan cichorei in te vullen?
‘Sensus doet geen uitspraken over het areaal. Toen er in 2006 is gestopt met fructose halveerde het areaal, maar in een paar jaar tijd hebben we dat weer op niveau kunnen krijgen voor alleen inuline. En het moet nog verder groeien. Voor 2015 gaan we een beperkt groter areaal contracteren. Verder moet het rendement inuline per hectare omhoog om de extra behoefte in te vullen. In samenwerking met het IRS is er een teeltverbeteringsstrategie in ontwikkeling. We hebben een ambitieuze doelstelling van 10 ton inuline per hectare cichorei, maar deze is reëel. Ieder jaar zien we telers die 10 ton inuline per hectare halen. Dat is 25 tot 30 procent meer dan gemiddeld. De invloed en rol van de teler is daarmee duidelijk. Ook kunnen betere rassen en fosfaatmeststoffen het rendement naar een hoger plan tillen.’
Kijkt Sensus voor groei over de grenzen?
‘De behoefte naar inuline en dus de grondstof cichorei neemt elk jaar toe. Zo’n 80 procent van de grondstof halen we uit Zuid- en Zuidwest-Nederland, we gaan verder weg om de rest in te vullen. Dat doen we ook uit oogpunt van risicobeheersing. Om duurzame redenen zouden wij de grondstofvoorziening dichtbij de fabriek moeten betrekken. Onze standplaats Roosendaal ligt erg zuidelijk in Nederland; dus of we nu naar de Veenkoloniën rijden of dezelfde afstand naar het Zuiden maakt wat dat betreft niet uit. Het land waar we onze grondstof betrekken is niet zo relevant. Het gaat erom dat het gebied klimatologisch goede opbrengsten voortbrengt en dat het gewas door vakmensen wordt verbouwd. Want daarmee kunnen we onze inulineketen versterken.’
Deze week begint Sensus met contracteren voor 2015. Hoe komt de prijs tot stand?
‘Voor ons is het blijven bedienen van onze inulineklanten belangrijk. Om dat te kunnen realiseren hebben wij belang bij continuïteit in de grondstofvoorziening. Aangezien wij geen coöperatie zijn, moeten wij elk jaar opnieuw contracten met telers afsluiten. Daarin streven wij naar stabiliteit door stabiele voorwaarden aan te bieden. Dat pakket is enige jaren geleden op een goed niveau gebracht. In het verleden lieten we ons sturen door de korte termijn wat tot grotere prijsfluctuaties leidde. Daar willen wij ver weg van blijven. Dat past niet in een duurzame relatie met telers. Met continuïteit en goede teelt is het rendement van cichorei nog interessanter te maken. Wij verwachten een flinke belangstelling voor de contracten. De condities blijven op het goede niveau. Over de inhoudelijke condities communiceren wij eerst met de telers.’
Wordt de cichoreiteelt een zekere teelt met weinig volatiliteit zoals bij zetmeelaardappelen?
‘Zekerder kan niet. De economische kant van het verhaal is gegarandeerd. Vooraf weet de teler zijn prijs, de toeslagen en condities en wanneer de betaling binnenkomt. De enige onzekerheid is de teelt, maar met voldoende aandacht en de goede prioriteit op het goede moment verkleint dit risico aanzienlijk en is een succesvolle teelt zonder meer mogelijk.’
Telers willen een laat leveringspremie/bewaarpremie. Komt die er?
‘De afgelopen jaren eindigde onze verwerkingscampagne gebruikelijk voor de kerst. Met het toenemen van de omvang verschuift dit echter. Daarom passen we met ingang van 2014 behalve een tegemoetkoming voor vroege leveringen (als tegemoetkoming voor gemiste opbrengst door vroegtijdige oogst) een tegemoetkoming voor late leveringen toe. Dit houdt in dat we vanaf 8 december een per dag oplopend bedrag betalen als tegemoetkoming in de gevolgen van late levering, zoals gewichts- en gehalteverlies. Wij vinden dat dit past bij een correcte waardering voor onze grondstof naar de teler.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/granenmarkt/artikel/item/10858107/Sensus-overtuigd-van-rendement-cichorei]Sensus overtuigd van rendement cichorei[/url]