6 vragen aan Antoon van Vugt

Ook jongeren staan open voor de coöperatie

10 December 2014 - Redactie Boerenbusiness

Op vrijdag 12 december organiseert CZAV een jongerensymposium in het Brabantse De Heen. Op die dag wil de coöperatie graag weten wat jongeren voor eisen stellen aan een coöperatie. Want, hun ideeën wijken soms flink af ten opzichte van de oudere generatie. Ook wordt er gesproken over de rol van sociale media binnen het bedrijf. Boerenbusiness sprak met algemeen directeur Antoon van Vugt over het symposium en de ideeën die leven onder jonge agrarische ondernemers.

De coöperatie door de ogen van een jongere lid staat centraal op het symposium. Hoe coöperatief zijn jongeren vandaag de dag nog?
‘Wat we merken is dat coöperatief ondernemen niet aan leeftijd onderhevig is. Het gaat erom of het concept bij jouw bedrijf past. Veel jongeren zijn juist bijzonder enthousiast over de coöperatie. We hebben daarom ook een zeer actieve jongerenraad. Wel merk je dat jongeren steeds meer hun eigen afwegingen maken en minder naar de oudere generatie kijken. CZAV wil daarop inspelen. Jongeren analyseren hun problemen op een eigen manier en hebben een duidelijk doel voor ogen. Dat wordt ze bijgebracht via een goede opleiding.’

Wat voor meerwaarde heeft een coöperatie in de huidige tijdsgeest?
‘Die meerwaarde verschilt per bedrijf en situatie. Daarbij draait het niet alleen om een scherpe prijs. Ook het leveren van kennis, de juiste begeleiding, afzet of continuïteit zijn belangrijke onderwerpen die bij een ondernemer kunnen spelen. CZAV probeert hierbij de juiste invulling te geven. Daarnaast is het verdienmodel van CZAV openbaar voor de leden. Bij een particulier bedrijf blijft dat giswerk. Als ondernemer moet je het verdienmodel kennen en overwegen of dit bij jouw bedrijf past.’

Jaarlijks stopt ongeveer tien procent van de agrarische bedrijven in Nederland. Blijvers groeien flink. Wat betekent dit voor CZAV?
‘Bekeken vanuit de coöperatie maakt het niet uit hoe groot of hoe klein een bedrijf is. Er zijn kleine bedrijven, waarbij de eigenaar parttime werkt, die graag bepaalde zaken uitbesteden. Ook vindt je bedrijfjes die juist veel zelf willen doen om op kosten te besparen. Bij grote agrarische bedrijven merk je ook dat ze soms een stuk van de teeltbegeleiding willen uitbesteden en zo meer tijd te hebben voor andere zaken. Die situatie verschilt per bedrijf, groot of klein.’

Bernard Oosterom, voorzitter van de NCR (Nationale Coöperatieve Raad), vertelde in een interview met Boerenbusiness dat coöperaties niet langer de route voor hun leden uitstippelen. Leden zijn bewust opzoek naar de meerwaarde. Hoe kijkt u hier tegenaan?
‘De route voor de leden wordt niet voor hun, maar samen met hen uitgestippeld. Het stuk meerwaarde verschilt per bedrijf. Dat kan op financieel vlak zijn of op het gebied van techniek of van teelt. Leden hebben ten alle tijden inbreng en dat maakt het voor hun super aantrekkelijk. Wij analyseren deze informatie en gebruiken het vervolgens binnen de coöperatie.’

Concurrenten in de markt stellen zich agressief op en zetten in op groei. CZAV houdt zich juist rustig. Hebben jullie ook deze groeiambities?
‘Het lijkt misschien rustig, maar dat is niet zo. In zeven tot acht jaar tijd is onze omzet meer dan verdubbeld. We kiezen er bewust voor om als regionale coöperatie op te treden in de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland. Ook in de toekomst zullen we dat blijven doen. Direct contact met de leden in de drie provincies is onze grote kracht. Via participatie zijn we wel landelijk actief. Bijvoorbeeld via CropSolutions en onder de naam Demeterra ook in België. Echter, altijd in samenwerking met partners. Zo kunnen wij ons kennis- en aankoopnetwerk steeds verder uitbreiden. Wellicht dat het daarom rustig lijkt, maar dat is zeker niet het geval.’

Ook sociale media is een thema op het symposium. Waarom is juist dit onderwerp uitgekozen?
‘Sociale media is een onderwerp waar CZAV pas sinds kort aan deelneemt. We willen op het symposium graag met jongeren in discussie gaan om te horen welke rol zij hiervoor zien weggelegd. Wanneer blijkt dat er een breed draagvlak is voor sociale media gaat CZAV daar ook echt iets mee doen. Zo willen we interactief met de jongeren discussiëren op het symposium.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden