In al de zeven landen waar Nordzucker met een of meerdere suikerfabrieken actief is, moet de druk op de suikermarkt omlaag door minder bieten te verbouwen. Daardoor zal de campagne komend seizoen een stuk korter duren. Dat zegt Lars Gorissen, chief Agricultural officer van de Nordzucker Group in een persverklaring.
De suikerbietencampagne van 2014/15 die enkele dagen geleden tot een einde kwam, behaalde in bijna alle landen waar Nordzucker opereert recordresultaten. Alle 13 fabrieken wisten volgens de groep een sterke, stabiele prestatie neer te zetten in een extreem lange campagne met al zijn technische en logistieke uitdagingen. In totaal verwerkte het concern zo’n 18,3 miljoen ton bieten op zijn 13 locaties in heel Europa. Vorig jaar was dat 15 miljoen ton.
De laatste campagne toonde aan dat bieten nog altijd verder potentieel in zich hebben, stelt Gorissen. ‘Echter de unieke hoeveelheid extra suiker die nu beschikbaar is, drukt op de gespannen markt. Met deze achtergrond moet de teelt komend seizoen aanzienlijk worden gereduceerd. Samen met de bietentelers werken we eraan de druk op de markt te verlagen door minder te verbouwen. Gevolg daarvan is dat de campagne volgend jaar een stuk korter zal duren.’
De vijf fabrieken in Noord-Duitsland bereikten een recordresultaat met een gemiddelde campagneduur van 129 dagen. De opbrengsten lagen op ongeveer 14,3 ton suiker per hectare (vorig jaar: 11,3 ton). In Denemarken duurde de campagne 123 dagen en werd er 14,2 ton suiker per hectare geproduceerd (vorig jaar: 12,8 ton). De Örtofta fabriek in Zweden verwerkte 2,5 miljoen ton bieten gedurende een 138-daagse campagne. Dit was de langste campagne van de groep. De suikeropbrengst kwam op 12.2 ton per hectare; dat is aanzienlijk hoger dan het cijfer van vorig jaar (11,3 ton).
Säkylä in Finland beëindigde in december de campagne als eerste met een suikeropbrengst van 7,6 ton per hectare. Een regionaal record; vorig jaar kwamen de Finnen op 6,9 ton. In Litouwen lag de suikeropbrengst met 11,9 ton een stuk hoger. Daar duurde de campagne in de Kedainiai fabriek 125 dagen. De twee regio's in Polen kenden significante verschillen in opbrengst, maar kwam gemiddeld op een suikeropbrengst van 11,9 ton per hectare. De productie kwam overeen met het goede niveau van vorig jaar (11,9 ton). De Slowaakse fabriek in TrenÄianska Teplá kreeg ook een zeer grote bietenoogst te verwerken waardoor de campagne 36 dagen langer dan vorig jaar duurde. Met 12,6 ton per hectare (vorig jaar: 10,3 ton) bereikte de suikeropbrengst een record.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.