De suikerprijzen zakten onlangs naar het laagste niveau sinds 2009 en herstel zal vermoedelijk niet voor het einde van het jaar optreden. Voor een deel heeft dat te maken met de zwakke Braziliaanse real ten opzichte van dollar. Dat kwam aan bod tijdens het suikeroverleg donderdag in Brussel waar de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland aan deelnam.
De Braziliaanse munt staat op het laagste niveau in 12 jaar. Daardoor kan Brazilië relatief eenvoudig exporteren naar de wereldmarkt. Ook de prijs van witte suiker is gedaald en dat is mede het gevolg van de transport- of uitvoerrestitutie die India toekent bij de uitvoer van suiker, de enorme voorraden in Thailand en de gunstige omstandigheden in Brazilië (voldoende neerslag).
Ondanks de ruime suikervoorraden gaat er echter vooralsnog niets richting de ethanolproductie. Door de fors gedaalde prijs van een vat ruwe olie is de productie van ethanol op basis van onder meer suiker commercieel niet mogelijk (bijmengmandaten door autoriteiten). Daarop heeft Brazilië de belasting op fossiele brandstoffen verhoogd waardoor er mogelijk een toename zal komen van de productie van ethanol. Vooralsnog gaan analisten ervan uit dat 43,8 procent van het Braziliaanse suikerriet zal worden verwerkt tot suiker en de rest (56,2 procent) tot ethanol.
De productie voor India voor dit seizoen werd positief bijgesteld met 1 miljoen ton tot 26,5 miljoen ton. Vorig seizoen werd 750.000 ton suiker geëxporteerd met een exportondersteuning (totale uitvoer 1,5 miljoen ton) en verwacht mag worden dat die exportsubsidie ook in het komend seizoen zal worden toegekend. De grote voorraden (8 tot 10 miljoen ton suiker) zorgt voor logistieke problemen in Thailand en analisten verwachten dat Thailand minimaal 8 miljoen ton zal gaan exporteren. China zal wellicht iets minder suiker gaan importeren, omdat de locale suikerproductie toeneemt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.