De grootste kaliproducenten wereldwijd hebben recent allemaal contracten getekend in China om het land met kali te gaan voorzien. Het Canadese Potash Corporation, Agrium en Mosaic tekende recent beide leveringscontracten voor dit jaar. Leveranciers uit Oost-Europa deden dat eerder dit voorjaar al. De prijzen zijn hierdoor stijgende.
Canpotex is de marketing groep waaronder Potash Corp., Mosaic Co. en Agrium Inc. samen onder handelen. Recent maakte zij bekend dat met de grootste afnemers in China contracten zijn vastgelegd voor dit jaar. Dat schrijft Ag Web. Canpotex verwacht dit jaar in totaal 1,8 miljoen ton kunstmest naar China te verschepen, zo schrijft het op haar eigen website. Dit betekent een stijging van 12 procent ten opzichte van vorig jaar.
Als gevolg van een lagere startprijs wordt meer kunstmest aangekocht wereldwijd. China is de grootste koper en bepaalt daarmee veelal de prijs voor kleinere afnemers. Echter, China heeft volgens kenners meer in voorraad. Dat lijkt de vraag echter niet te deren. De Belarusian Potash Company maakte afgelopen maand al bekend dat zij een contract met het land hebben gesloten voor de levering van kali. De prijs hiervan bedraagt 315 dollar per ton kali, inclusief transportkosten. Een stijging van 10 dollar ten opzichte van 2014. Canpotex maakte geen prijs bekend, maar zegt het huidige niveau te hanteren. Dat duidt erop dat ook zij voor 315 dollar hun kali hebben verkocht.
Uralkali, de grootste kaliproducent wereldwijd, melde eerder dat een prijsstijging van 25 tot 30 dollar per ton werd verwacht. Dat doel lijkt echter niet haalbaar. De productie van kali bij Uralkali liep vorig jaar flinke averij op toen een mijn gedeeltelijk instortte. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar is de productie met 8 procent gedaald. In totaal verwacht het bedrijf 10,2 miljoen ton kali te winnen. Het verlies van de ingestortte mijn wordt door andere locaties goedgemaakt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.