Syngenta, de Zwitserse leveranciers van zaaizaden en gewasbeschermingsmiddelen, heeft over het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 4 miljard dollar behaald. Dat is vergelijkbaar met het resultaat van een jaar eerder, wanneer van een gelijkblijvende wisselkoers wordt uitgegaan. De verkoop daalde echter met 14 procent, als gevolg van een sterke dollar versus de euro en andere valuta.
Syngenta verscheepte 7 procent minder productvolume, maar de prijzen stegen met 8 procent. Vooral in de GOS regio was dat het geval, om een gedevalueerde valuta tegen te gaan. Worden de GOS landen en verkoop van glyfosaat weggelaten, dan zijn de prijzen met 1 procent gestegen.
In Europa, Afrika en het Midden-Oosten steeg de verkoop met 15 procent, bij gelijkblijvende wisselkoersen. Syngenta verkocht vooral meer gewasbeschermingsmiddelen. Omdat dit voorjaar minder maïs, zonnebloemen en suikerbieten zijn gezaaid in verschillende regio’s, werd minder zaaizaad verkocht. Centraal en Noord Europa kocht dit voorjaar vooral meer GBM’s, afgezien van Frankrijk. Daar verkocht Syngenta eind vorig jaar al veel herbiciden op voorraad.
In Noord-Amerika daalde de verkoop met 16 procent. Syngenta rekent glyfosaat niet mee, omdat de verkoop daarvan opzettelijk met 13 procent is verlaagd. Ook in Noord-Amerika werd minder zaaizaad verkocht. Vooral voor maïs is dat het geval. Het late voorjaar zorgt ook voor minder verkopen. Wel werd meer sojabonenzaad verkocht.
Syngenta verkocht in Europa iets minder herbiciden, maar juist meer fungiciden. De verkoop van insecticiden daalde in zijn geheel. De verkoop van groentezaden verliep dit eerste kwartaal goed. Vooral door veel verkoop in de bestaande markten. Groeimarkten kochten minder zaad aan. Dankzij koud en nat weer was zuidoost Europa minder aan de markt.
Algemeen directeur Mike Mack is tevreden met het eerste resultaat van 2015. Hij is van mening dat de targets voor dit jaar kunnen worden behaald. De verkoop komt naar verwachting op een gelijk niveau uit, bij gelijkblijvende wisselkoersen. Het eerste kwartaal was voor het bedrijf niet gemakkelijk, maar schommelingen zijn goed opgevangen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.