Vijf vragen aan Dirk Lodewijk

Differentiatie bepaalt toekomst Koopmans Meel

5 Mei 2015 - Clarisse van der Woude

Koopmans Koninklijke Meelfabrieken heeft in 2014 een netto winst behaald van 1,2 miljoen euro. Dat is 0,4 miljoen euro hoger dan in 2013. Algemeen directeur Dirk Lodewijk is tevreden met de sterke verbetering van de onderliggende winst. Zeker gezien de volatiele markt waarin het bedrijf opereert, krappe marges en overcapaciteit op de markt. Hij heeft vertrouwen in de gekozen strategie van toegevoegde waarde.

De markt kenmerkt zich al meerdere jaren door overcapaciteit, gebrek aan onderscheidend vermogen en margedruk in de gehele keten, zeggen jullie in het persbericht. Hoe zit dat?
‘Tien jaar geleden werd er meer bloem en meel geëxporteerd dan nu. De fabrieken in Europa zijn destijds dan ook gebouwd met het oog op export. Nu veel landen zelf over molens beschikken en in hun eigen behoefte kunnen voorzien, zijn de producenten aangewezen op de thuismarkt. Deze  markt van meel groeit niet of nauwelijks. Er zijn wel overnames gedaan maar sluitingen vinden nauwelijks plaats waardoor de capaciteit niet afneemt. De overcapaciteit leidt in de keten tot druk op de marges. De fabriekslijnen moeten toch worden gevuld op deze kleinere markt waardoor Europa een vechtmarkt wordt.’

Vandaar jullie insteek op een toegevoegde waarde strategie?
‘Wij hebben ons enkele jaren geleden gerealiseerd dat deze marktkenmerken niet snel structureel zullen wijzigen. Koopmans Meel is niet de grootste, we voeren geen kostleiderstrategie en zijn daarmee niet de goedkoopste, maar we willen wel de beste zijn. Dat vraagt om een heldere strategie voor Koopmans Meel en paneermeelproducent LaCo Crumbs. De focus ligt daarom op specifieke producten voor specifieke klanten waarin innovatie speerpunt is.’

Met andere woorden; onderscheiden?
‘Exact. Onze missie is duurzame waarde uit graan realiseren en er over honderd jaar nog zijn. Dat zoeken we nadrukkelijk in ketensamenwerking; met klanten en leveranciers. Voorbeeld hiervan is de volledig gesloten, duurzame voortbrengingsketen van bakwaardige tarwe. Stichting Veldleeuwerik past daar in. Er is een groeiende groep consumenten dat bewust inkoopt. Voor ons betekent het dat wij naast Duitsland en Frankrijk, meer tarwe van dichtbij gaan halen. Uit de regio, Nederland en net over de grens. Dit inkoopbeleid versterkt onze regionale functie en helpt onze kennisontwikkeling samen met akkerbouwers vooruit. Ik denk dat we met gesloten ketens en verduurzaming in samenwerking met akkerbouwers en Veldleeuwerik echt een verschil kunnen maken.’

Welke ontwikkelingen spelen er verder in de meelindustrie?
‘In ons innovatiecentrum KIEM werken we aan nieuwe producten. De productontwikkeling is gericht op ambachtelijke en industriële bakkers en op de voedingsindustrie. Met een verhoogd investeringsprogramma in toegevoegde waarde technieken willen we meer waarde uit duurzame graan halen. Niet meer als consumentenbedrijf, maar business-to-business. Wij groeien in EKO  bloem. Sowieso neemt de consumentenvraag naar producten zonder hulpstoffen en e-nummers toe. Wij spelen hierop in door puur vanuit de oorsprong functionele ingrediënten te leveren aan onze klanten. We gebruiken de kracht van de  natuur.’

Zowel voor de grondstof als jullie eindproduct opereren jullie in een volatiele marktomgeving. Hoe doet Koopmans dat?
‘Koopmans koopt haar graan in op de mondiale volatiele granenmarkt terwijl afnemers vaste prijzen willen. Dat stelt heel andere eisen aan ons bedrijf, want je moet dat risico kunnen hanteren. We sluiten vaak langdurige contracten met klanten af waarop we de hoeveelheid grondstof zowel fysiek als via futures inkopen. We besteden daarom veel aandacht aan de inkoop. Risicomanagement is daarbij een belangrijk onderdeel. Volatiel is riskant. Gezien de kleine marge in onze sector, is gokken op een markt die alle kanten op kan schieten te link. Daarom dekken we een deel in op de Matif termijnmarkt en is het cruciaal om te snappen wat er speelt op de agrarische markten.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Analyse Granen & Grondstof

Natte herfst laat sporen na in de Europese granen

Analyse Granen & Grondstof

Bacterie decimeert maïsoogst in Argentinië

Analyse Granen & Grondstof

Duitse coöperaties rekenen op kleinere tarweoogst

Analyse Granen & Grondstof

Aanhoudende nattigheid reden zorgen over graan

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden