Het Duitse suikerconcern Nordzucker heeft een nettowinst geboekt over het afgelopen boekjaar 2014/15 van 20 miljoen euro. Dit is bijna tien keer lager dan het profijt van 209 miljoen euro in het boekjaar ervoor. De Duitsers balen zelf ook van dit resultaat en noemen het in de officiële persverklaring 'onbevredigend.'
Nordzucker heeft het afgelopen jaar enorm veel last gehad van de ontwikkelingen op de mondiale en Europese zuivelmarkt, waar het suikerquotum in 2017 verdwijnt. Een wereldwijde overproductie, hoge voorraden in de EU en de toenemende concurrentie op de wereldmarkt voor suiker hebben de prestaties danig onder druk gezet.
'We wisten dat we een zeer uitdagend jaar voor de boeg hadden hebben met aanzienlijk dalende inkomsten. De daling van de winst is aan het eind van het boekjaar nog sterker dan we hadden verwacht', aldus Hartwig Fuchs, CEO van Nordzucker AG. Daarbij wees Fuchs ook met een vinger naar de Europese Commissie die met haar beleidsmaatregelen de druk op de suikerprijs de afgelopen maanden juist heeft opgevoerd.
Nordzucker heeft het afgelopen boekjaar een omzet behaald van 1,866 miljard euro, 20 procent minder dan in het jaar ervoor. Het bedrijfsresultaat (EBIT) kwam uit op 26 miljoen euro, fors minder dan de 299 miljoen euro uit het boekjaar 2013/14. Ondanks de beroerde resultaten zit Nordzucker zeker niet in de financiële problemen, met een solvabiliteit van 59 procent. Dit is ruim boven de eigen doelstelling van 30 procent.
Veel lichtpuntjes voor het lopende boekjaar ziet Nordzucker nog niet. Vanwege de aanhoudend lage prijzen, noemt het bedrijf het onwaarschijnlijk dat in het lopende boekjaar 2015/16 winst wordt geboekt. Met andere woorden: er wordt nu al rekening gehouden met rode cijfers. Hoewel het areaal suikerbieten dit jaar flink lager is, doordat veel suiker is doorgeschoven naar de campagne 2015, rekent Nordzucker op de middellange termijn niet op stijgende suikerprijzen. Door te reorganiseren wil het concern haar kostprijs verlagen in een poging de marges te verbeteren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.