Het Duitse suikerconcern Nordzucker zag haar prestaties het afgelopen jaar verder dalen. Ondanks de slechtere winstcijfers, zijn de resultaten beter dan de groep had verwacht, zo staat in de verklaring die de Duitsers naar buiten brachten.
In de eerste zes maanden van boekjaar 2015/16 bedroeg de omzet 768,4 miljoen euro. Dat is 21 procent minder dan de omzet van het jaar ervoor in dezelfde periode toen dat 975,4 miljoen euro bedroeg. Tegelijkertijd maakte Nordzucker een licht verlies van 0,6 miljoen euro.
Als voornaamste oorzaak van de voortdurende daling noemt de onderneming de prestaties op de suikermarkt die moeilijk blijven. De goede prestaties van de bio-ethanol business en de efficiencymaatregelen die binnen de gehele groep zijn doorgevoerd hebben positieve effecten op de winst gehad.
CEO Hartwig Fuchs benadrukt dat de halfjaarlijkse resultaten beter zijn dan verwacht, maar nog steeds negatief. ‘Een positief aspect is dat de inspanningen die wij voor ons efficiency programma doen zijn vruchten afwerpen.’ Die zijn gericht op het stroomlijnen van processen, op kostenreductie en op het focussen op de activiteiten op markten, klanten en de eigen marktpositie.
Voor het huidige financiële jaar gaat Nordzucker echter nog steeds uit van een operationeel verlies. Fuchs: ‘Het kleinere areaal en de beginnende prijsverhogingen in heel Europa zullen dan zijn beslag krijgen.’ Als gevolg van de weersomstandigheden rekent Nordzucker op een gemiddeld campagne. ‘De fabrieken zijn goed begonnen en zijn goed voorbereid dankzij de investeringen die zijn gedaan.’ Ook voor volgend jaar heeft het bedrijf investeringsplannen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.