Met de aftrap van de cichoreiverwerking maandag wijkt de startdatum niet af van andere seizoen. Toch heeft het natte voorjaar wel enige impact.
Sensus heeft maandag de verwerking van de vijfentwintigste cichoreicampagne opgestart. ‘Dat is gelijk aan andere jaren’, laat manager agro René Schunselaar weten. Toch heeft het natte voorjaar wel impact. ‘Door de wateroverlast eind mei en juni in Zuidoost-Nederland moesten wij vanaf dat moment rekening houden met schadepotentieel. Er zijn bietenpercelen verloren gegaan, maar bij mijn weten geen cichoreipercelen.’
Gedurende de zomer volgde Sensus de percelen nauwlettend. ‘Daarop hebben we besloten een kleine aanpassing in het aanvoerplan te doen. Sommige percelen krijgen daardoor meer tijd om beter uit te groeien. Eerder constateerden wij al dat telers in Zuidwest-Nederland er veel belang bij hadden om vroeger te leveren. Nu worden die twee gecombineerd.’ Voor Sensus niets nieuws. Je maakt ieder jaar wel iets mee, waardoor je plotseling je planning om moet gooien. Soms ook net voor de start als er veel regen valt. It’s all in the game.’
Andere incidenten in het groeiseizoen deden zich niet voor. Schunselaar gaat dit seizoen dan ook uit van een gemiddelde opbrengst. ‘Tot nu toe is er nog maar een klein deel geleverd. Het is nog te vroeg om in te gaan op de kwaliteitscijfers en op het inulinegehalte, maar duidelijk is wel dat het plantaantal op de meeste plekken er beter voor staat dan voorgaande jaren. Dat betekent dat de opbrengst en het teeltrendement op de goede lijn zit.’
De manager doelt daarmee op de teeltverbeteringsstrategie om op termijn naar tien ton inuline per hectare te groeien. ‘Sensus doet meer aan teeltbegeleiding, kennisdelen en ontwikkelen. Dan gaat het ook om het juiste ras, zaaizaadkwaliteit en perceelskeuze. Met de huidige groei van zeven naar acht ton lijkt dat zijn vruchten af te werpen. Een win-win situatie: Voor ons meer inuline en telers krijgen meer uitbetaald.’
Eén doel is nog niet gelukt: De tussenreiniging bij verlading in het Zuidwesten. ‘De juiste machines zijn lastig beschikbaar. Er zijn niet voldoende cichoreireinigers. Een oplossing vinden kost meer tijd dan verwacht, maar ik weet zeker dat het dit seizoen nog gaan lukken. De vraag is alleen wanneer.’ De afgelopen maanden waren een zoektocht naar een loonwerker en naar een geschikte basismachine. Vaak bleek een machine toch niet 100 procent geschikt voor cichoreiverlading. ‘De muis die in het zuidoosten en in Duitsland wordt ingezet is door een loonwerker geheel aangepast; die staat niet in de catalogi van de mechanisatiebedrijven. Dezelfde machine inzetten in het westen is logistiek niet haalbaar en we moeten aan risicospreiding doen. Bovendien is het volume te groot.’
De campagne duurt als alles naar planning verloopt tot en met eerste week januari.
We zijn er klaar voor! 25e #cichorei campagne @SensusAgro pic.twitter.com/wPcJ0mrpWw
— Sensus Agro (@SensusAgro) September 4, 2016
Peter van @SensusAgro legt uit hoe de #cichorei aangeleverd dient te worden. #akker campagne start pic.twitter.com/Q0FpQi6ug2
— Sensus Agro (@SensusAgro) September 2, 2016
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.