Nederlandse agrarische ondernemers hebben vorig jaar meer agrarische grond aan- en verkocht dan het jaar ervoor. Zo is 20 procent meer grond overgegaan in andere handen dan in 2013, waarbij overdracht van grond voor bedrijfsopvolging of aankoop door beleggers, ontwikkelaars of overheden niet eens is meegenomen. De grondprijs steeg uiteindelijk tot gemiddeld 55.000 euro per hectare in het laatste kwartaal van vorig jaar, 10 procent meer dan medio 2013.
Dit heeft het Landbouw Economisch Instituut (LEI) uiteen gezet in haar landbouweconomisch bereikt. De grondprijs zit vanaf het derde kwartaal van 2013 in een licht opgaande lijn, na een aantal kwartalen waarin de prijs schommelde rond de 50.000 euro per ha. De ontwikkeling van de gemiddelde landelijke prijs van akker- en grasland loopt in grote lijnen gelijk op, constateert het LEI, waarbij de prijs van bouwland zo’n 15 à 20 procent hoger ligt dan die voor grasland.
Werd grasland drie jaar geleden voor ongeveer 45.000 euro per ha verhandeld, inmiddels is dat ruim 50.000 euro per ha. De prijs van bouwland is in deze periode opgelopen van 50.000 euro per ha naar bijna 60.000 euro per ha.
De ontwikkeling van de landbouwgrondprijs verloopt in grote lijnen omgekeerd aan die van de rente, verklaart het LEI. In de afgelopen decennia is de kapitaalmarktrente gedaald van 11,6 procent in 1981 tot 1,2 procent in 2014, in diezelfde periode is de grondprijs verviervoudigd. De daling van de rente vergroot de betaalcapaciteit van de koper. Rekening houdend met de actuele kapitaalmarktrente en een dertigjarige aflossing, schommelde de berekende annuïteit vrij lang - van omstreeks 1975 tot 2000 - rond de 1.500 euro per ha.
Daarna tot en met 2014 lag het gemiddelde niveau ruim boven de 2.000 euro per ha en met grotere schommelingen door de grondprijsbewegingen. Na 2009 neemt de betaalbaarheid iets toe, omdat de rente volgens het LEI harder is gedaald dan de grondprijs is gestegen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.