Werken aan schaal

Waarom zuivelconsumptie China nog verder kan stijgen

6 September 2016 - 1 reactie

Nu al kent China enkele van de grootste melkveebedrijven ter wereld, maar de ambities gaan nog verder. De kwaliteit en schaal kunnen nog beter en groter, want er is volgens de landbouwminister nog alle ruimte om de consumptie te verhogen. 

Groot maar nog niet sterk 

De zuivelsector in China 'is groot maar nog niet sterk', zo maakte de landbouwminister Han Changfu eind augustus bekend. De laatste jaren slaagde de sector er in een sterke groei neer te zetten. Vandaag de dag kan het land dan ook een beroep doen op meer dan 1 miljoen melkveehouders en pakweg 10 miljoen melkkoeien. De insteek van het beleid is steeds meer koeien verplaatsen naar grote bedrijven en de extreem kleine bedrijven laten verdwijnen. 

De gedachte achter het beleid is dat bij een melkproductie op een groter bedrijf de kwaliteit beter bewaakt kan worden. De laatste jaren volgden voedselschandalen, waarvan de melamine crisis de meest ingrijpende was, elkaar in rap tempo op. Als gevolg daarvan verdampte het vertrouwen van de consument in de eigen productie. 

Het leverde gouden tijden op voor bedrijven die zuivel exporteren naar China. Om de eigen sector te helpen werd er al eerder regelgeving aangenomen waarin gesteld wordt dat lang houdbare drinkmelk alleen nog van verse melk gemaakt mag worden en niet van melkpoeder. Het betekende minder vraag naar melkpoeder. Tegelijk is het een verklaring voor de groeiende export van lang houdbare melk uit bijvoorbeeld Duitsland naar China. 

Chinees consumeert derde van landelijk gemiddelde

Maar het land bezit nog veel meer potentie. Zo schetst Changfu dat de consumptie van een Chinees een derde is van het wereldwijde gemiddelde en slechts de helft van het Aziatische gemiddelde bedraagt. 'De sector vervult zijn potentie niet. Voor het welzijn van de mensen, het verhogen van de werkgelegenheid op het platteland en om de productie van belangrijke agrarische grondstoffen veilig te stellen moet de zuivelsector verder ontwikkeld worden.'   

Maar het vertrouwen van de consument in Chinese producten gaat bepalen of dit een succes wordt of niet. Uit het eerste zuivelkwaliteitsrapport blijkt dat de Chinese consument nog steeds gemengde gevoelens heeft over de eigen producten.   

De zuivelorganisatie van China (DAC) zegt op basis van grootschalig onderzoek dat de kwaliteit van de zuivelproducten sterk vooruit gegaan is. Al zeven jaar op rij worden er geen illegale toevoegingen zoals melamine meer gevonden en van 99,5 procent van de producten was de kwaliteit voldoende. 

Toch is de consument nog niet helemaal overtuigd. Het overlijden van zes baby's tijdens de melamine crisis vergeten moeders niet snel en die durven niet het risico te nemen met hun baby om te kijken of Chinees product nu wel veilig is. Andere durven die gok wel te nemen en geven als argument daarbij dat zij geloven dat producten geproduceerd in China beter aansluiten op de behoefte van de lokale bevolking. 

Vertrouwen van consument terugwinnen

De industrie staat klaar om het vertrouwen van de consument terug te winnen, maar dit is geen eenvoudige opgave. Het gaat nog meer inzet vragen van de sector, overheid en media. Tegelijk werd bijvoorbeeld het Australische Camperdown Dairy de toegang tot de Chinese markt ontzegt, vanwege onduidelijkheid over de kwaliteit van lang houdbare melk.

Het is een van de uitdagingen die de minister van landbouw benoemde. 'Daarnaast heeft de sector een gebrek aan productstandaardisatie en maar een paar herkenbare en concurrerende merken. Ook zijn de productiekosten te hoog en ontbreekt een mechanisme om voor een stabiele wint voor fokkers en verwerkers te zorgen.'

Het aas is een verdere verhoging van de consumptie per Chinees. Lukt het om de uitdagingen te tackelen dan profiteert niet alleen de Chinese zuivelsector daarvan, maar ook de bedrijven die producten afzetten op de Chinese markt. Waaronder ook diverse Europese verwerkers.  

     

 

De (grondstof)prijzen zijn flink in beweging, de ontwikkelingen in de wereld volgen zich in rap tempo op. Duiding in crisistijd is essentieel om goed te kunnen anticiperen. Juist nu is het belangrijk om over gedegen, actuele informatie en data te beschikken. Met een abonnement van Boerenbusiness kan je als ondernemer gefundeerde bedrijfsbeslissingen nemen. Bekijk het aanbod
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
geert 19 September 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10871403/Waarom-zuivelconsumptie-China-nog-verder-kan-stijgen]Waarom zuivelconsumptie China nog verder kan stijgen[/url]
Toch nog weer kansen voor de Europese zuivel.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Nieuws Varkens

Chinese varkensprijs trekt onverwacht weer aan

Nieuws Varkens

China voert varkensslacht met miljoenen op

Nieuws Granen & grondstof

Oogstverwachting Oekraïne steeds somberder

Nieuws Jaarcijfers 2021

Ausnutria ziet resultaat iets kalmer toenemen

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief