Door verslechterde marktomstandigheden en hoge investeringen heeft de Coöperatie Rundveeverbetering (CRV) het afgelopen boekjaar afgesloten met een netto verlies van 0,8 miljoen euro. De omzet steeg wel met 9 procent naar 169,9 miljoen euro.
Veehouders werden het afgelopen boekjaar wereldwijd geconfronteerd met hoge grondstofprijzen waardoor de financiële posities verslechterden. Hierdoor werden goedkopere producten afgenomen en investeringen uitgesteld waardoor de marges van CRV onder druk kwamen te staan. Vooral op de belangrijke, Braziliaanse markt werden de lagere marges versterkt door de inflatie en minder sterke groei van de economie.
Uitbraken van het Schmallenbergvirus in een aantal West-Europese landen bemoeilijkte de export van CRV omdat landen buiten Europa exportbeperkingen instelden.
Verder stegen de bedrijfskosten van CRV. Het bedrijf investeerde het afgelopen jaar in de automatisering van financiële en goederenstromen. Dit vergroot de efficiëntie, wat het lopende boekjaar nog rendement moet gaan opleveren.
De bedrijfskosten van CRV stegen het afgelopen jaar door meer uitgaven aan personele en productiekosten. Dit werd veroorzaakt door de internationale groei. Bovendien waren er in sommige gevallen extra investeringen in voorraden nodig om aan de toenemende vraag te voldoen. Investeringen in bijvoorbeeld het fokprogramma moeten over enkele jaren rendement gaan opleveren..
Om CRV de komende jaren minder kwetsbaar te maken voor wisselende marktomstandigheden en om de bedrijfskosten in te perken, gaat het bedrijf in het lopende boekjaar kijken naar manieren om de kosten verder terug te dringen. Een manier om dit te doen is door activiteiten op het gebied van marketing, innovatie en ontwikkeling en uitvoering van het fokprogramma te vereenvoudigen. Het samenvoegen van activiteiten van het hoofdkantoor en het Business Unit West-Europa wordt gezien als een andere manier om de uitgaven te verlagen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.