In de melkveehouderij wordt naarstig gezocht naar het Gouden Ei voor het sojaprobleem. Een aantal bedrijven zoals FrieslandCampina hebben de eerste stappen al gezet en zijn begonnen met het gebruik vanRTRS (Ronde Tafel Verantwoorde Soja), maar uit een discussie op de Milk Story blijkt wel dat het antwoord nog veel simpeler is: mais uit het rantsoen en gras er in.
Soja is een product wat snel een dosis eiwit levert die onder meer melkkoeien gebruiken voor de melkproductie. Nadeel van het product is dat het niet in Nederland en amper in de EU verbouwd wordt, maar van ver weg moet komen. Belangrijke producenten zijn onder meer de VS, Argentinie en Brazilië. Tevens groeit de sojabehoefte nu ook China grote stappen zet om zijn veehouderij in de been te krijgen.
Dit zorgt ervoor dat in ontwikkelingslanden oerwoud moet wijken voor de sojateelt, met alle negatieve gevolgen voor het imago van de sector die het product gebruikt. In een eerste poging de sector in een beter daglicht te zeggen zijn diverse bedrijven al overgestapt op het gebruik van gecertificeerde soja, product waar geen oerwoud voor verdwijnt (RTRS- soja).
Toh blijkt uit een discussie op de Milk Story dat dit wellicht nog niet genoeg is. Ben Hermans stelt daar dat anders dan bij koffie, bananen en cacao- herkenbare producten die niet van dichtbij komen- de sojastroom relatief onbekend is en dat daar wel alternatieven voor zijn. "Immers "koeien eten toch gras?". Het gevoel "waarom veevoer niet van dichtbij is daarom niet weg te slaan."
Middels de RTRS-soja is de sojastroom wel transparanter geworden, maar Hermans geeft aan dat dit niet voldoende is. "Ik denk dat de geloofwaardigheid van juist de melkveehouderij gebaat is met eigen veevoer." Ook Milieudefensie deelt die mening en introduceert een echt Europees kaasje, dus gemaakt van melk van koeien die alleen met lokale producten gevoerd zijn.
Voorlopig hoeft er echter nog niet op Europese soja gerekend te worden, want de Wageningen Universiteit verwacht dat er nog 5 tot 10 jaar nodig is voordat het saldo van de Europese sojateelt de concurrentie met tarwe aan kan. Dit saldo moet verhoogd worden via veredeling en dat is een tijdrovend proces.
Maar nu komt de vraag bovendrijven, als soja de kostprijs van de melkproductie zo veel verhoogd en ook nog schadelijk is voor het imago, kunnen we dan niet zonder? In Nieuw-Zeeland en Ierland kent men bijvoorbeeld juist door het minimale gebruik van krachtvoer en het optimaal benutten van gras een lage kostprijs.
Melkveebedrijf Het gasthuis beantwoordt die vraag met een volmondige ja. Zij berekende dat er 12 gram soja in een liter melk gaat en 100 gram soja in een kilo Leerdammer kaas verwerkt wordt. "Alle initiatieven ten spijt. Zonder is gewoon veel simpeler te communiceren naar de shopper, consument en burger. "
Het menu van de koeien van Het gasthuis bestaat dan ook uit gras en kuilgras. Hierdoor is er geen krachtvoer met eiwit nodig, alleen met energie. Wel moet er hiervoor nog wat veranderen zo moet het mogelijk worden om al van te voren het eiwitpercentage in gras te bepalen en niet achteraf. "Met vooraf bepalen van het eiwitpercentage in het gras moet het mogelijk zijn om de laatste 5 procent soja achterweg te laten. Alle eiwit komt van het eigen bedrijf middels kuilgras."
Waarschijnlijk moet er nog wel het een en ander gebeuren voor het Gouden Ei gevonden is, want vanwege hoge krachtvoerprijzen zijn melkveehouders al naarstig op zoek naar manieren om het dure product te ontwijken. Vooralsnog zonder succes.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melkmarkt/artikel/item/10820070/Soja-zet-zuivelsector-voor-het-blok]Soja zet zuivelsector voor het blok[/url]
Waar is mijn vorige reactie