Dean Foods, de Amerikaanse zuivelgigant, choqueerde investeerders vorige week door de onthulling dat een deel van een groot contract verloren is gegaan. Tevens heeft het bedrijf een Brit aangetrokken om ze te helpen, zo meldt Agrimoney.
De in Texas gevestigde zuivelgroep onthulde dat ze Robert Wiseman tot directeur benoemd hebben. Wiseman verdiende zijn strepen toen hij Robert Wiseman Dairies veranderde van een familiebedrijf in een bedrijf dat een derde van de Britse melk verzorgt.
Het inhuren komt een jaar nadat Wiseman de verkoop Robert Wiseman Dairies geregeld heeft. Een bedrijf wat oorspronkelijk door zijn vader opgericht werd. De zuivelaars is tegenwoordig in handen van het Duitse Theo Muller tegen een waarde van 280 miljoen pond. Dit gebeurde tijdens een golf van consolidatie in de zeer competitieve Britse aanbodsmarkt.
Niet veel later ging rivaal Milk Link samen met Arla, terwijl Dairy Crest, de laatste grote Britse melkleverancier die beursgenoteerd is, in een poging om het bedrijf weer winstgevend te maken een serie van plannen voor sluiting van bedrijfsonderdelen bekend maakte.
Gregg Tanner, uitvoerend voorzitter bij Dean Foods, zegt dat de ervaring van Wiseman in de zuivelsector het bestuur gaat helpen om ervoor te zorgen dat Dean een toonaangevend eet- en drinkbedrijf blijft. Ondertussen heeft Dean net een contract verloren met een belangrijke melkleverancier die niet met naam genoemd wordt.
Robert Wiseman Dairies overkwam onder leiding van Wiseman ook al zoiets, Zo verloor het bedrijf in 2000 het contract met Asda. In 2005 werd de klap nog zwaarder gevoeld toen Wiseman ook nog eens het contract met Morrison verloor.
De moeilijkheden op de Britse markt voor leveranciers reflecteren de grip van een handvol grote supermarkten op de markt. Asda, Morrison, Sainsbury en Tesco hebben hierdoor veel prijsmacht.
Echter de mogelijkheid van zuivelverwerkers om de prijsdruk te verleggen naar de melkveehouders is beperkt door de toch al dunne marges.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.