Nederland is een van de grootste exporteurs van agrarische producten ter wereld, maar die is aan het veranderen. Volgens Cees ’t Hart, topman van FrieslandCampina en boegbeeld van de Topsector Agri & Food, moet de manier van produceren snel gaan veranderen. Dit zei hij tijdens de AgriFoodTop.
De agrarische sector van Nederland is een van de meest vooraanstaande ter wereld, maar de wereldmarkt verandert in hoog tempo. ‘Onze agrarische sector heeft een toegevoegde waarde van 29 miljard euro en is na de Verenigde Staten de grootste exporteur. Hier profiteren ook andere sectoren van. Een boer in Nederland verdient 65 keer meer dan een boer in Thailand, maar de andere landen ontwikkelen zich snel en lopen in.’
Volgens ’t Hart kunnen ondernemers in Nederland niet langer vertrouwen op bijvoorbeeld het belastingklimaat en de concurrentievoorsprong. ‘Om de positie van toonaangevende producent te behouden moet worden gekeken naar manieren om andere kansen te pakken. Dit kan door technologie waardoor de sector innovatiever wordt en het verbreden van de productie. Hierdoor kan worden afgestemd op nieuwe verdienmodellen.’
Andere redenen die ’t Hart noemt om af te stemmen op nieuwe productiemethoden zijn de toekomstige problemen. ‘De vraag naar water is met 30 procent gestegen en ook de veevoerkosten stijgen. Daarnaast gaat de voedselproductie negatieve effecten ondervinden van klimaatverandering en moeten er oplossingen komen voor de stijgende leeftijd van werknemers. De gemiddelde leeftijd van boeren ligt boven de 50 jaar en werknemers van FrieslandCampina zijn gemiddeld 47 jaar oud.’
Om deze problemen het hoofd te bieden moet de Nederlandse voedselindustrie en de agrarische sector zich niet alleen richten op het buitenland, maar moet er ook naar mogelijkheden binnen de grenzen worden gekeken. ‘Er ligt een uitdaging in het verbeteren van het netwerk tussen de food- en de agrisector. Met 46 innovatieve samenwerkingsprojecten waarin 2012 46 miljoen euro beschikbaar voor was zijn wij hier al heel ver mee, maar we moeten voortdurend bewijzen dat de sector het waard is om in te investeren.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.