Strategisch spel

Zuivelreuzen krijgen meer grip op zuivelmarkt

14 Februari 2014 - Redactie Boerenbusiness

De grote vraag naar zuivel maakt dat grote spelers zoals Saputo en Danone in actie beginnen te komen op de wereldmarkt. Er wordt met name gekeken naar strategische locaties. Saputo kijkt naar Nieuw-Zeeland en Brazilië, terwijl Danone zich focust op de Chinese markt. FrieslandCampina staat bij de zuivel top 20 op de vijfde plaats, Saputo staat op een negende plaats. 

Na het succes bij de overnamestrijd van het Australische Warnambool Cheese en Butter (WCB) heeft het Canadese Saputo de smaak te pakken. Het bedrijf breidt zich nu voor om zijn aanwezigheid in Canada, de VS en Australië te vergroten. Nieuw is het dat het bedrijf ook stappen wil zetten in Brazilië en Nieuw-Zeeland.

Saputo laat bij de bekendmaking van de derde kwartaalresultaten weten te blijven zoeken naar groeikansen. Dit zei het bedrijf daags nadat bekend werd dat het bedrijf een meerderheidsaandeel in WCB wist te behalen. Iets wat niet makkelijk ging en waarvoor het bedrijf de strijd moest aangaan met de Australische zuivelaars Murray Goulburn en Bega Cheese.

De overwinningswaas maakt dat het bedrijf in overweging neemt meer te investeren in de VS en Australië, ook worden stappen in Brazilië en Nieuw-Zeeland overwogen. Lino Saputo, CEO van Saputo, voegde aan deze stelling toe dat hij niet verbaast opkijkt wanneer het bedrijf ook nog stappen in Canada gaat zetten.

Nu al is het Canadese bedrijf actief in Canada, de VS, Argentinië en Australië. "Met WCB in handen hebben we een stevig platform in Australië." Door het succes in Australië heeft het Canadese bedrijf voeten aan de grond gekregen in Oceanië en komt ook Nieuw-Zeeland in beeld. "Ik heb een goed gevoel over onze positie op de wereldmarkt voor zuivel."

Afgelopen maand maakte Saputo bekend het melkonderdeel van het Canadese Scotsburn Cooperative Services over te nemen. Door de vele concurrentie op de Canadese markt sluit Saputo verdere overnames niet uit. "Met zijn drieën verwerken we 75 procent van de melk in Canada. De enige manier om op deze markt te groeien is volume stelen van de concurrent of over gaan tot overnames."

Waar Saputo zich in diverse delen probeert te vestigen kijkt Danone naar zijn groeimarkten. Afgelopen week werd bekend dat het bedrijf zijn aandeel in het Chinese Mengniu wil uitbreiden. Het Franse bedrijf kijkt daarbij naar uitbreiding van het aandeel van 4 naar 9,9 procent.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Meer over

CanadaSaputo
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden